X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

5 najważniejszych umiejętności trenera personalnego

29 mrz. 2021
źródło: artykuł eksperta J. Żuk

Zawód trenera personalnego staje się coraz popularniejszy, a co za tym idzie ilość trenerów z każdym rokiem się zwiększa. Zarówno warunki rynkowe, jak i konkurencja, nieco zmieniła model funkcjonowania zawodu, jaki znaliśmy jeszcze kilka lat temu. Jest jednak kilka podstawowych umiejętności trenera personalnego, które są uniwersalne i niezbędne każdemu trenerowi.

Trener personalny, najczęściej uczy się w kierunku ogólnej wiedzy treningowej, anatomii, biomechaniki ruchu, fizjologii ciała, a także coraz częściej dietetyki, czy suplementacji.

Tak ukształtowana wiedza, połączona z praktyką, oraz nabraniem pewnych nawyków, daje podstawowe kompetencje współpracy z klientami.

Warsztat trenera w samej pracy to głównie praca z podopiecznymi, a także przygotowywanie potrzebnych do pracy dokumentów, takich jak wywiady, raporty, czy plany treningowe, to pomaga osiągać cele klienta i systematyzuje pracę.

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym środowisku, nowoczesny trener personalny, powinien posiąść jeszcze kilka kluczowych umiejętności, aby w pełni wykorzystać potencjał rynku i umieć zająć na nim taką pozycję, jaką zaplanował.

1. Umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków.

Dzisiejsze otoczenie gospodarcze, ekonomiczne i społeczne zmienia się tak szybko, że w rzeczywistości niewielka ilość trenerów, jest w stanie właściwie się do niej przystosować.

To jednocześnie stwarza zagrożenie, ponieważ niektórzy z nich zrezygnują z tej pracy i zapewne nie wrócą do zawodu, natomiast część wzrośnie, będzie w stanie działać efektywniej, zajmując większą część rynku z powodu stopniowej retencji konkurentów, dotychczas działających na rynku.

Trener personalny, który niedawno pracował w klubie fitness, który jest zamknięty, ma wiele innych możliwości, na które powinien się otworzyć, by wykorzystać możliwości.

Wszyscy, którzy umieją dostrzec te szanse, będą aktywnie pozyskiwać podopiecznych, obsługiwać ich, a przez to rozwijać swój biznes trenerski.

Jeżeli chcesz adaptować się szybciej w ciągle zmieniających się warunkach, powinieneś przede wszystkim:

- Otworzyć się na zmiany, to, że niedawno prowadziłeś trening na sali, która teraz jest zamknięta, nie oznacza, że wszystkie wyjścia są zamknięte.
Wypróbuj alternatywy takie jak współpraca online, trening online, konsultacje online, trening na zewnątrz, czy trening w wynajętym studio, możliwości jest bardzo wiele, jeśli chodzi o samo miejsce wykonywania usług.

- Określić swoje aktualne położenie, to znaczy jednocześnie porzucić dotychczasowy tok myślenia, oraz przestać się oszukiwać.

Jeżeli w tym momencie masz problem z pozyskaniem podopiecznych, czy promowaniem swojej marki na jakimkolwiek poziomie, musisz ruszyć do działania, z zupełnie innym nastawieniem.

Zacznij szukać rozwiązań, ludzi, którzy mogą Ci pomóc.

- Rozwijać się, to co cechuje najbardziej wytrwałych to ciągła nauka nowych umiejętności, które z czasem owocują i przenoszą nas w zupełnie inne miejsce.
Wystarczy, że każdego dnia, zdobędziesz choć trochę nowych informacji, które możesz wykorzystać w swojej pracy, a będziesz posuwać się naprzód.

- Trzymać się swoich wartości, to pozwoli Ci w pełni skorzystać z nowych narzędzi, jakie daje Ci między innymi internet, czy nowo poznane osoby.
Twoje zasady, takie jak dokładność, profesjonalna obsługa, skupienie na celach klienta, uczciwość, powinny towarzyszyć Ci w każdej „nowej” sytuacji.

Twój kręgosłup moralny, niezależnie od warunków, będzie Cię nawigował i jednocześnie odpowiadał na pytania; co dopuszczam, a co jest absolutnie niedopuszczalne.

- Tworzyć miesięczne plany Twoich działań, z konkretnie założonym celem, biorąc pod uwagę to, że mogą ulec zmianie.

Zakładaj realne cele finansowe, oraz te związane z ulepszaniem swoich usług, minimalny progres, jest lepszy, niż stanie w miejscu.

- Brać odpowiedzialność za swoje działania, uświadamiając sobie, że to właśnie w Tobie tkwi największy potencjał i możliwość wpływu na to, w jakim miejscu się znajdujesz.

2. Umiejętność sprzedaży.

To bez wątpienia jedna z głównych umiejętności trenera personalnego.

Nawet najlepszą wiedzę treningową, czy podejście do klienta, trzeba móc wykorzystać, natomiast bez umiejętności sprzedaży, po prostu nie będziesz w stanie zapełnić swojego grafiku, zarówno online, jak i offline.

Umiejętność sprzedaży podnosi naszą atrakcyjność, a także pozwala łatwo nawiązywać kontakty z ludźmi.

Dobrzy sprzedawcy mają pozytywny wpływ na innych i osiągają swoje cele, są także pewniejsi siebie.
Sprzedaż jest ciągle wokół nas, chcąc zdobyć nową pracę, przekonać do siebie potencjalną drugą połówkę, czy inwestora, albo partnera w biznesie, musisz umieć sprzedawać.

To, co szczególnie warto kształtować to:

- Umiejętność nawiązywania nowych kontaktów, proponuję Ci tutaj zwyczajnie zagadywać do nowych osób, które masz okazję spotkać w sklepie, na siłowni, czy w parku.
Jeżeli raz wejdzie Ci to w nawyk, będziesz z łatwością budować nowe kontakty, przez co zwiększysz pewność siebie, która w sprzedaży jest kluczowa.
Taką praktykę możesz odbyć także online, natomiast pamiętaj, że tekst pisany się nie liczy, jeżeli odbędziesz taką rozmowę na przykład na video, to możemy już w połowie zaliczyć zadanie.

- Empatię, ponieważ to bardzo ważny element sprzedaży, który pozwala wczuć się, oraz zbadać głęboką potrzebę naszego potencjalnego podopiecznego, poprzez między innymi zadawanie odpowiednich.

Nigdy nie będziesz dobrym sprzedawcą, jeśli nie będziesz umiał wczuć się w innych, ponieważ jedne z ważniejszych procesów w sprzedaży to zbadanie potrzeb, oraz prezentacja rozwiązań, które te potrzeby zaspokajają.

Dla przykładu, nasz klient potrzebuje zrzucić wagę, warto dowiedzieć się ile dokładnie i dlaczego, zbudujesz dzięki temu o wiele silniejszą relację i będziesz w stanie dobrać odpowiednią ilość treningów, nie gubiąc się w swojej ofercie.

- Wytrwałość, ponieważ na początku nie będziesz wyśmienitym sprzedawcą, to niemalże pewne.
Dopiero odpowiednia ilość prób, oraz związanych z tym odmów, ukształtuje Cię, jako solidnego sprzedawcę.
Nie każdy będzie Twoim klientem, niektórzy znajdą się u Ciebie niemalże z przypadku, inni przyjdą tylko sprawdzić, to wszystko jest Twoja praktyka.

- Pozytywne nastawienie, każdy z nas przejmuje stany emocjonalne innych, poprzez neurony lustrzane, tak już funkcjonujemy.

Jeżeli będziesz negatywnie nastawiony, przywitasz klienta z ponurą miną, to z pewnością nie zachęcisz go do współpracy.

Jeżeli chcesz być naprawdę dobrym trenerem w pełnym wymiarze, to dbaj o Twój uśmiech, autoprezentację, pozytywne nastawienie, a także nie zapominaj docenić swojego rozmówcy, w końcu wykonał pierwszy krok i zdecydował się na rozmowę z trenerem.

Nowoczesna sprzedaż to również wystąpienia publiczne, pewność siebie, umiejętność przemawiania, zarówno offline, jak i na video, a także znajomość procesu sprzedaży, wymaga to solidnej praktyki i wielu prób, natomiast jest dzisiejszym „must be”.

3. Umiejętność budowania relacji.

To pojęcie może wydawać Ci się podobne do sprzedaży i istotnie łączy się z tym zagadnieniem, natomiast sprzedaż z pewnością pomaga nam w rozpoczęciu interakcji, wzbudzeniu atrakcyjności i pozytywnym wpływie.

Budowanie trwałych i solidnych relacji to odrębna dziedzina, niektórzy są bardzo dobrzy w sprzedaży, ale trudniej im utrzymywać kontakty, ponieważ są na tyle ekstrawertyczni, że zapominają odezwać się do ponad setki swoich znajomych, czy nowo poznanych osób.

Budowanie relacji przede wszystkim pomoże Ci w tym, aby utrzymać nowo przyciągniętych do Ciebie podopiecznych, a także stworzyć wspaniały zespół, wspierający Twoje działania.

Nie bez powodu mówi się, że w grupie siła, oraz, że biznes to relacje, ponieważ o wiele więcej jesteśmy w stanie zdziałać będąc w teamie.

Jeżeli chcesz naprawdę dobrze budować relacje na lata, to:

- Dbaj o zasadę win-win, a zawsze obie strony będą zadowolone.
Obojętnie, czy przychodzi Ci do współpracy, czy też do zatrudnienia kogoś do Twojego teamu, pamiętaj o tym, że każda ze stron powinna wygrywać i znajdować się w uczciwym układzie.

Każda transakcja powinna mieć równe korzyści, nie zawsze, lecz najczęściej, gdy dwie osoby mają podobny wkład w pracę, powinny uzyskać równy podział zysków.

- Rób coś dla innych za darmo, tak zwyczajnie.
Jeżeli masz możliwość wystąpienia na jakimś wydarzeniu, pomocy komuś, czy napisania chociażby artykułu zupełnie za darmo, zrób to.
Dawanie wartości innym bezinteresownie zawsze wraca, zarówno w postaci dołożenia kolejnej cegiełki do budowy Twojej marki, jak i tego, że każdy z nas jako osoba ma inne możliwości.

Nigdy nie wiesz w jakim położeniu się znajdziesz, a być może osoby, którym dzisiaj pomagasz, w przyszłości będą miały okazję się odwdzięczyć.

- Ustal jeden dzień w tygodniu, w którym kontaktujesz się z wszystkimi ważnymi dla Ciebie osobami.
Oczywiście robimy to regularnie, lecz nie chcesz chyba, aby ktoś czuł się pominięty, regularnie biorąc listę ważnych dla Ciebie osób i wykonując do nich telefon, będziesz mieć pewność, że zadbasz o tę relację.

- Nie trać czasu na bezsensowne konflikty, to jedynie odbiera energię, możesz zaznaczyć swoje stanowisko i puścić w niepamięć wszystkie złe emocje, które odczuwasz.

Skup się jedynie na osobach, które są dla Ciebie ważne, czyli podopiecznych, rodzinie, bliskich, czy partnerach.

4. Umiejętność marketingu.

Zapewne wielokrotnie obiło Ci się o uszy pojęcie marketingu, niektórzy dzisiaj jeszcze zastanawiają się, czy „powinno się” go robić.

To absolutnie konieczne zwłaszcza dzisiaj!

Popatrz na to logicznie, bez działań marketingowych, dzięki którym dotrzesz do większej rzeszy ludzi, nikt nie będzie w stanie dowiedzieć się o tym, że istniejesz jako marka, jako trener.

Podstawowe umiejętności marketingowe jesteś w stanie posiąść dosyć szybko, wystarczy przesiąść się na chwilę z pozycji „oglądającego” na pozycję tworzącego.

W dzisiejszych czasach na równi stawia się marketing i media społecznościowe, natomiast jest to błędne przekonanie.

Oczywiście elementem strategii marketingowej są social media, ale to jedynie skrawek całości.

Marketing daje Ci możliwość wypłynięcia na szersze wody, a także zwiększa prawdopodobieństwo pozyskania klienta, więc po prostu należy nauczyć się robić go dobrze, inaczej grozi nam zaginięcie w gąszczu konkurencji.

Elementy marketingu, które w 2021 roku, będą dla Ciebie, jako trenera najbardziej optymalne to:

- Płatna reklama na facebooku, Instagramie, oraz google adwords, na poziomie podstawowym jesteś w stanie generować naprawdę dobre wyniki, ucząc się prostych kampanii płatnych, wymaga to odrobiny pracy na początku, ale zwraca się z nawiązką.

- Video marketing, to wszystkie formy w których mówisz do kamery, zarówno na własnych kanałach typu youtube, czy tiktok, jak i cudzych, w tym telewizji, czy podcastach.

- Reklama lokalna, to ta, której nic nie zastąpi, jeżeli myślisz o własnym studio, lub interesuje Cię dotarcie do „sąsiadów”.

W tym miejscu powinieneś zadbać o dobrze przygotowane bannery, billboardy, naklejki na samochód, wizytówki, ulotki, czy reklamę w lokalnej gazecie, czy telewizji.

- Content marketing, chodzi tutaj o prowadzenie własnego bloga, czy też regularnego przygotowania newsletterów dla swojej społeczności.
To niezwykle ceniona forma dotarcia do podopiecznych, która jest dzisiaj koniecznością, czyli najpierw dajemy od siebie, a następnie możemy spodziewać się rezultatów.

- Marketing partnerski, mając tutaj na myśli kooperację z różnego rodzaju podmiotami, takimi jak cateringi żywieniowe, masażyści, dietetycy, psychologowie, czy coachowie.

Polecając się wzajemnie, zwiększacie szansę na pozyskanie nowych klientów.

- Polecenia, to również istotna forma marketingu, natomiast nie możemy całej swojej strategii opierać jedynie na tym punkcie.

Zadbaj o powtarzalny proces poleceń, jeżeli aktualnie masz jakąś bazę podopiecznych, warto zapytać ich o odczucia z współpracy, oraz możliwość polecenia Ciebie.

Istnieje o wiele więcej form marketingu, natomiast nauczenie się tych podstawowych na dobrym poziomie, pozwoli Ci poprawić swoją sytuację, a także stopniowo zapełniać grafik.

5. Umiejętność planowania, oraz organizacji.

W świecie powiadomień jest to zanikająca umiejętność, ponieważ ciągłe powiadomienia odciągają naszą uwagę i nie pozwalają skupić się na bieżących sprawach, nie mówiąc już o planowaniu.

Kompletny trener personalny, który jest profesjonalną, powinien umieć dobrze planować zarówno swój dzień, pracę, jak i cały proces obsługi podopiecznego.

Organizacja procesów, które podzielone na drobniejsze kroki, prowadzą do mierzalnych efektów, to niezwykle ważny zestaw kompetencji, dający Ci przewagę konkurencyjną, za którą ciężko nadążyć.

Jeżeli masz problem z organizacją, planowaniem swoich działań, czy monitorowaniem ich, nie martw się, nie jesteś sam, wielu trenerów ma z tym problem.

Aby poradzić sobie z „rozstrzałem” działań, musisz wdrożyć:

- Precyzyjne określanie celów, czyli pierwsze koty za płoty.

Jeżeli już wiesz, że chcesz zarabiać kwotę X, oraz obsługiwać Y podopiecznych, to Twoje cele mieszczą się w ramach pewnego drogowskazu.

- Przekształcanie celów w zadania, to znaczy zamiana tego górnolotnego planu, na rzeczywiste czynności.

Jeżeli planujesz dojechać samochodem to jakiegoś miejsca, będzie łączyło się to z pewnego rodzaju przygotowaniami, oraz wyznaczeniem trasy.

Następnie powinniśmy wsiąść do samochodu i przejechać konkretnymi ulicami do celu, występuje tu również element czasu.

Chcąc osiągać swoje cele, musisz umieć przełożyć je na zadania.

Zarabianie 5000 złotych, jako trener personalny, łączy się ze sprzedażą średnio 10 pakietów treningowych w średniej cenie 500 zł.

Pomyśl, jaką drogę musisz przebyć, aby pozyskać 10 podopiecznych, chcących zakupić takie pakiety, to właśnie będą Twoje zadania.

- Zapisywanie dat realizacji, to kluczowy punkt całego procesu planowania, w przeciwnym wypadku, możesz przyłapać się na przejechaniu 10 kilometrów, w czasie kilku godzin.

Jeżeli planujesz poprawić ofertę, nagrać filmy, przygotować grafiki, czy skontaktować się z daną ilością klientów, bądź odbyć dane szkolenie, zapisz precyzyjnie w jakim przedziale czasowym, ma się to wydarzyć, w sensie w którym dniu zacząć, oraz skończyć.

- Skupienie na priorytetach, pozwoli Ci dokończyć każdy, rozpoczęty projekt.
Jeżeli Twoim najważniejszym zadaniem, staje się na przykład otworzenie kanału w social mediach o najwyższym potencjalne wzrostu, czy też napisanie e-booka, to potraktuj to jako najważniejsze zadanie i zajmij nim.

Nie ma nic gorszego, niż prowadzenie równolegle kilku projektów, w których się gubimy.

Zadbaj o skupienie na jednym, konkretnym zadaniu w danym przedziale czasowym, a zyskasz podwójnie, zarówno pod kątem szybszego wykonania, jak i mniejszego stresu.

- Odpowiednie otoczenie, pozwoli Ci na realizację obowiązków zgodnie z planem.

Z doświadczenia wiem, że każdy trener ma swoje specyficzne warunki w których pracuje.

Jeżeli możesz wygospodaruj trzy godziny w ciągu dnia, w których poświęcisz się naprawdę ważnym zadaniom, które wcześniej zaplanowałeś.

Na pewno jest moment w ciągu dnia, który możesz zamienić na działanie, na przykład jeżeli nadmiernie lubisz oglądać filmy, telewizję, czy przeglądać instagrama, to zwyczajnie jest to strata czasu.

Można poświęcić to na naprawdę produktywne czynności, przybliżające Cię do celu.

Jak widzisz, trener personalny, który chcę być naprawdę top w branży, nie ma łatwego zadania.

Nie oznacza to, że zadanie jest niemożliwe, ponieważ możesz osiągnąć to co zaplanujesz i nauczyć się dowolnej umiejętności, pod warunkiem, że naprawdę poświęcisz temu czasu.

Jako świetny specjalista, który zna się na treningu, zacznij już od dzisiaj kształtować umiejętności adaptacji do zmieniających się warunków, kształtując swoją odporność.

Każdego dnia staraj się poprawiać umiejętności sprzedażowe, marketingowe, oraz te związane z obsługą klienta, nie zapominając o tym, by zorganizować swoją pracę i życie, by móc pracować według własnego rytmu.

Zaufaj mi, że drobna zmiana ma znaczenie, pod warunkiem, że jest regularnie wdrażana.

Życzę Ci sukcesów!

Polecamy także:

przedłużenie tarczy antykryzysowych

Przedłużenie tarczy antykryzysowej dla zamkniętych branż

x
Zapisz się do newslettera