X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Jak utrzymać zaangażowanie klientów trenujących online?

27 sie 2020
Źródło: https://www.theptdc.com/

Po kilku miesiącach spędzonych w domu Twoi klienci zaczynają nudzić się treningami online? Być może kilka osób już zrezygnowało z regularnych ćwiczeń. Nic straconego. Skorzystaj z kilku trików psychologicznych, aby zwiększyć ich koncentrację i poprawić wyniki. Sprawdź jak w łatwy sposób możesz podtrzymać zaangażowanie klientów trenujących online (i nie tylko).

Mówi się, że nuda to gwóźdź do trumny wielu relacji. Także biznesowych. Często to właśnie nuda powoduje, że Twoi podopieczni przestają trzymać się ustalonego przez Ciebie świetnego planu treningowego. W efekcie spadają ich szanse na osiągniecie wyznaczonych celów. A klient, który nie widzi rezultatu, prawdopodobnie szybko zrezygnuje ze współpracy. To z kolei poważnie szkodzi Twojemu biznesowi.

Znudzenie podopiecznych może Cię zatem dużo kosztować. Na szczęście istnieje na to sposób. Poznaj 4 sprawdzone sposoby na zaangażowanie klientów w treningi, opracowane przez Simona Long'a – właściciela firmy Body Development Centre specjalizującej się w treningach personalnych w Leicester, UK oraz aplikacji Body Vision pomagającej w odchudzaniu i budowaniu zdrowych nawyków.

Co powoduje znudzenie treningami?

Przypomnij sobie ostatni raz kiedy pracowałeś bez odrobiny znudzenia, w pełni zaangażowany w wykonywanie zadanie czy projekt. Nie potrzebowałeś specjalnej motywacji, ponieważ dane działanie wymagało Twojej pełnej uwagi. Jednakże uwaga, podobnie jak siła woli, jest zasobem ograniczonym. Podopieczny, który się nudzi i traci motywację do wykonywania planu treningowego przedstawia zazwyczaj jedną z dwóch postaw. Osoba ta nie jest w stanie pozostać zaangażowana wystarczająco długo, aby uzyskać pożądane rezultaty lub zbytnio koncentruje się na tych częściach treningu, które uważa za bolesne lub nużące.

Najprostszym wyjściem w takiej sytuacji będzie odwracanie uwagi ćwiczącego od nieprzyjemnych elementów treningu, przy jednoczesnym kierowaniu jej na poszczególne zadania. Obserwuj swojego podopiecznego i staraj się reagować szybko – po kilku minutach zmień ćwiczenie, które wyjątkowo nie podoba się Twojemu podopiecznemu. Ta metoda świetnie zadziała na osoby, które nie przepadają za aktywnością fizyczną, ale decydują się na ćwiczenia m.in. ze względu na zdrowie. Inaczej sprawa wygląda w przypadku klienta, który chce trenować, ale zaczyna się nudzić...

1. Zapewnij większą różnorodność

Postęp wymaga konsekwentnego działania. W związku z tym, stopniowo wzrastający opór podopiecznych często będzie towarzyszył Ci w zawodzie trenera personalnego. Bycie konsekwentnym w realizacji planów treningowych odbija się bowiem na spadku zaangażowania i uwagi, a na koniec obniża przyjemność z wykonywanych ćwiczeń. Stąd jest już tylko jeden krok do utraty motywacji i rezygnacji z treningu.

Aby temu zapobiec, postaraj się zapewnić klientowi większą różnorodność bez zakłócania programu. Warianty powinny wydawać się nabywcy na tyle różne, aby mógł skupić się na "nowości" danego zadania, a jednocześnie realizować te same cele treningowe. Co możesz zrobić? Zmień chwyt w ćwiczeniu lub kolejność ćwiczeń w obwodzie. Możesz także użyć innego ćwiczenia, które działa według tego samego schematu ruchu z podobną intensywnością albo przedstawić całkiem inną technikę treningu.

2. Skoncentruj się na konkretnym elemencie treningu

Innym sposobem na odpowiednie ukierunkowanie uwagi klienta jest powstrzymanie go od myślenia o całym treningu i skupienie się na jednej, konkretnej części lub zadaniu. Najlepiej byłoby przyciągać uwagę ćwiczącego do elementu kluczowego dla bezpieczeństwa lub wydajności danego treningu. Dzięki temu łatwiej będzie zwiększyć jego motywację do ćwiczeń. Nieważne na czym się skupisz – ważne, aby była to rzecz wystarczająca do przyciągnięcia pełnej uwagi podopiecznego.

Oto kilka przykładów, które możesz wykorzystać: koncentracja na stabilizacji ramion podczas wiosłowania jedną ręką, modyfikacja stosunku praca-przerwa w treningu interwałowym. Rozwiązaniem będzie również zakup nowego sprzętu do ćwiczeń w domu i nauczenie klienta jego samodzielnej obsługi.

3. Odwróć uwagę

Kolejnym sprawdzonym sposobem, który pozwoli Ci utrzymać zaangażowanie klientów podczas wielu treningów z serii, jest odwracanie ich uwagi od samych ćwiczeń. Im bardziej klient koncentruje się na dyskomforcie związanym z ćwiczeniami – aspektach fizycznych, takich jak palenie mięśni i duszność, tym bardziej przytłaczający będzie dla niego trening. Oczywiście ta zależność działa w dwie strony – osoba zajęta opowiadaniem o czymś niezwiązanym z ćwiczeniami w mniejszym stopniu będzie odczuwała związany z nimi ból czy zmęczenie.

To na co skierujesz uwagę podczas spotkania zależy od danego klienta i typu współpracy. Jeżeli trenujesz z kimś na siłowni, poproś, żeby opowiedział co wydarzyło się w domu czy w pracy – od projektu przebudowy salonu, po irytującego współpracownika. Zapytaj o opinię lub poradę na temat czegoś związanego z obszarem ich zainteresowań. Klientów trenujących zdalnie warto zachęcić do posłuchania w trakcie ćwiczeń czegoś interesującego – audiobooka czy podcastu. Świetnie sprawdzi się też ulubiony gatunek muzyki. W miarę możliwości mogą też oglądać wszystko, co im się podoba – od filmów dokumentalnych, po ulubione seriale komediowe.

4. Śledź postępy 

Prawie każdy nowy klient przychodzi do Ciebie z zamiarem osiągnięcia określonych rezultatów. Jest to doskonałą motywacja do rozpoczęcia treningów, ale niestety nie wystarczająca do przeprowadzenia całego procesu treningowego. Kiedy motywacja spada, a treningi przestają być nagrodą samą w sobie, zastosuj poniższe wskazówki, a Twoi podopieczni znów zaczną odczuwać przyjemność z trenowania. Na początek określ wskaźniki, na których klientowi zależy najbardziej, a następnie ustal jak i kiedy będziecie dokonywać pomiarów. Na koniec ilustruj podstępy za pomocą kolorowych i atrakcyjnych wykresów.

Uważaj na rzeczy niemierzalne, związane z ogólną kondycją, samopoczuciem czy subiektywną oceną własnego wyglądu. W takim przypadku najlepiej zapytać klienta, co dokładnie znaczy dla niego "poprawienie formy" lub "uatrakcyjnienie wyglądu". Jeżeli celem jest lepsze odżywianie, zaproponuj wprowadzanie konkretnych wskaźników, które możecie śledzić. Takie wartości jak dzienne spożycie wody lub białka możecie monitorować przy pomocy jednej z licznych aplikacji stworzonych do tego celu. Dostrzeganie postępów jest motywujące samo w sobie, ale śledzenie wskaźników daje coś jeszcze. Dzięki temu Twój podopieczny czuje się bardziej kompetentny, a to dodatkowo dodaje mu chęci do działania. Prawdopodobnie zmotywuje go to również do zdobywania dalszej wiedzy niezbędnej do prowadzenia zdrowego stylu życia.

Reasumując, wykorzystanie opisanych w artykule pomysłów na zaangażowanie klientów trenujących online z całą pewnością zaowocuje szeregiem korzyści. Wśród nich możemy wymienić wartości dla klienta – brak nudy, lepsze rezultaty i większą przyjemność z ćwiczeń, ale również dla Ciebie. Dzięki temu nabywcy będą pozytywnie oceniali Twoją pracę, a w efekcie polecą Twoje usługi dalej i zakupią kolejne treningi. Rozwój biznesu gwarantowany!

Autor: Marta Soroka

*

Polecamy także:

Co nauki behawioralne mówią o braku dyscypliny u klienta?

Co nauki behawioralne mówią o braku dyscypliny u klienta?

x
Zapisz się do newslettera