Jako trener personalny doskonale wiesz, że tworzenie własnego biznesu wiąże się z różnorodnymi wyzwaniami. Upewnienie się, że Twój marketing jest zgodny z wizją Twojej marki osobistej jest ważnym aspektem dobrze prosperującej działalności. Jednym ze sposobów zapewnienia sobie sukcesu w biznesie jest nauczenie się właściwego sposobu na to, aby optymalnie wycenić świadczone usługi.
Niezależnie od branży, prawidłowa wycena usług to istotna składowa efektywności każdego rodzaju pracy zarobkowej. Jeżeli jesteś początkującym trenerem albo stawiasz pierwsze kroki w budowaniu własnego biznesu treningowego, poniższe wskazówki są właśnie dla Ciebie. Przeczytaj kilka praktycznych porad dotyczących ustalania stawek, obliczania marż, ustalania modelu biznesowego i nie tylko.
*
*
Istnieje wiele modeli zatrudnienia w branży fitness. Możesz działać jako trener personalny na zasadzie umowy współpracy z klubem fitness, jako niezależny wykonawca lub jako właściciel własnego studio treningowego. Każda z powyższych opcji zapewnia unikalne korzyści. Wybierz drogę, która w największym stopniu spełnia Twoje aktualne oczekiwania.
*
*
W przygotowaniu odpowiedniej wyceny własnych usług istotna jest precyzyjna analiza konkurencji oraz grupy potencjalnych klientów. Musisz dobrze zrozumieć swoją grupę demograficzną i społeczność – zarówno online, jak i offline. Przeprowadź badania, aby zrozumieć swoich konkurentów, dokładnie sprawdź ich ofertę i to jak jakość i cennik Twoich usług wypada w porównaniu z nimi.
Co ważne – nie próbuj wyprzedzać konkurencji poprzez zaniżanie cen treningów. Nie tędy droga do osiągnięcia zadowalających i stabilnych wpływów. Dobrych przedsiębiorców cechuje myślenie długofalowe. Cena Twoich usług musi pokrywać się z jakością oferty, a jednocześnie pozostawać w zgodzie z rynkowymi cenami tego rodzaju usługi. Nie zapomnij wziąć pod uwagę możliwości finansowych i oczekiwań grupy demograficznej, dla której pracujesz. Klienci i studenci w Twojej okolicy mają wyrobione ustalenia dotyczące tego ile zapłacą za określone usługi i zajęcia – jeśli chcesz być uczciwy i konkurencyjny, nie sprzedawaj nikomu zbyt wiele po zaniżonej cenie.
*
*
Kolejną kwestią, którą bezsprzecznie należy brać pod uwagę podczas opracowywania cennika swoich usług są dodatkowe koszty biznesowe, które ponosisz. Zacznij od odpowiedzenia na poniższe pytania. Jeśli tego nie zrobisz, nie będziesz w stanie adekwatnie wycenić treningów, a Twoje działania po jakimś czasie mogą okazać się niekonkurencyjne.
Klienci, którzy życzą sobie, abyś przyjeżdżał do nich, powinni spodziewać się, że zapłacą więcej niż osoby, które przyjeżdżają do Twojego studia lub innego umówionego miejsca. Kolejną rzeczą, która uzasadnia dodatkowe opłaty jest inwestowanie w sprzęt lub usługi dla Twojej firmy. Dzięki temu osiągniesz zrównoważenie kosztów i zysków biznesowych.
*
*
Próbując efektywnie wycenić treningi musisz zmierzyć się również z wyznaczeniem stosownej marży. Marże zysku są równe rentowności danej działalności. Są też głównym wyznacznikiem tego, jak wysoki jest zwrot z inwestycji w Twoje usługi treningów personalnych.
Marża to procent obliczony przy użyciu następującego równania:
marża = (dochód – koszt)/dochód
Na początku kariery w świecie fitness z pewnością bardzo trudno będzie Ci prawidłowo wycenić prowadzone treningi. Pamiętaj jednak, że nikt nie może zrobić tego za Ciebie. Optymalnie wyznaczone ceny świadczonych usług to coś, co niewątpliwie wymaga dobrej organizacji. Niezbędne jest również poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na ten aspekt własnego biznesu trenera. Decydujące znaczenie ma w tej kwestii zrozumienie, jaki jest Twój cel biznesowy w grupie demograficznej, która będzie korzystała z Twoich usług osobiście i online.
Więcej na temat marży, stosowania promocji na pakiety treningów i różnicowania oferty w zależności od obiorców usług przeczytasz w drugiej części artykułu.
Polecamy także:
Aktywna sprzedaż w treningu personalnym – jakie błędy możesz popełniać