X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Social media - od czego zacząć, jako trener personalny?

08 mrz. 2021
Artykuł eksperta – Jakub Żuk

Trenerzy personalni jeszcze kilka lat temu pracując w klubie, czy promując się lokalnie nie potrzebowali udzielać się zbyt wiele w social media, zwłaszcza, jako twórcy. Trend fitness dopiero nadchodził, a branża nie była na tyle sprofesjonalizowana.

Dzisiejsze realia wyglądają zupełnie inaczej, już nie tylko ze względu na pandemię, ale przede wszystkim ogromną konkurencję widoczną m.in. w social media.

Każdego dnia pojawiają się nowi trenerzy, którzy zaczynają coraz lepiej radzić sobie na rynku, uczą się dynamicznie, oraz swobodnie poruszają w mediach społecznościowych.

Facebook, instagram, czy youtube, znane są większości, jako serwisy do porozumiewania się ze znajomymi. W rzeczywistości stają się narzędziem naszej pracy i stanową niemalże większość działań marketingowych.

Trenerzy personalni, którzy prowadzą aktywnie swoje profile w mediach społecznościowych, stają się rozpoznawalni i budują silną markę, przez co pozyskują więcej podopiecznych.

Łatwo się mówi, gdy ktoś „czuje” social media, wie instynktownie, lub w wyniku doświadczeń; jakie zdjęcia czy filmy wrzucać, dużo gorzej jest, gdy dopiero raczkujemy.

Nie traktujmy mediów społecznościowych, jako odosobnionego tworu, wszyscy razem je kreujemy, komunikując się ze sobą nawzajem, dlatego tak ważne jest w nich być autentycznym i podążać za swoimi wartościami.

Pytanie - od czego zacząć, zadaje większość trenerów personalnych, których dotyka problem braku podopiecznych, czy też wypalenia zawodowego, szukają nowych wyzwań i rozwoju.

1. Pierwsze kroki – czyli odpowiedź na pytanie: dlaczego?

Najlepszym krokiem na początek wydaje się strategia, czyli droga, którą dotrzesz od teraz, do momentu, gdy Twoje social media będą pozyskiwać dla Ciebie podopiecznych.

Zanim jednak to się stanie, musisz poznać pewne podstawy i zrozumieć cały mechanizm działania mediów społecznościowych, jeżeli dopiero zaczynasz i nie masz pojęcia nawet jak założyć fanpage, to nie ma w tym nic złego, wszystkiego można się nauczyć.

Social media dzisiaj dla młodszego pokolenia i nie tylko, są drugą telewizją, śledzimy innych, podpatrujemy życie, podążamy za nowościami.

Być może jeszcze nie wiesz, jakie korzyści i możliwości daje Ci internet, oraz w jaki sposób pokierować swoimi działaniami, dlatego przejdziemy od ogółu do szczegółu.

Potencjał social media tkwi w ilości osób, które z nich korzystają, w tej chwili jest to 27 mln Polaków, wielu z nich to Twoi klienci, którzy oczekują tego, by ktoś wskazał im drogę, rozwiązał problemy i odpowiedział na potrzeby.

Większość osób chciałoby poprawić swoją sylwetkę i zdrowie, ale nie wiedzą, jak się za to zabrać.

Tak samo, jak Ty chcesz dowiedzieć się, jak zarabiać więcej w swoim zawodzie, tak samo inni, chcą wiedzieć; jak schudnąć, jak nabrać masy, jak być sprawniejszym.

W tym miejscu pojawiasz się Ty, jako trener, który za pośrednictwem facebooka, instagrama, czy youtube, prezentuje treści pomocne swoim odbiorcom.

Zamiast umieszczać śmieszne filmiki, czy zdjęcia z imprez, warto przemyśleć dzielenie się wartością z potencjalnymi podopiecznymi, na przykład wrzucając posiłek, albo przykładowe ćwiczenie na mocne pośladki, lub plecy.

Każdego dnia o potencjalnych klientów zabiega coraz więcej trenerów, którzy używają płatnych reklam, postów sponsorowanych, czy też innych typów treści, aby przekonać do siebie odbiorców.

Problemy ze zdrowiem i sylwetką przeciętnego Polaka są powtarzalne i rozpowszechniają się na szerszą skalę, obserwujemy otyłość, zaburzenia odżywiania, zbyt niską masę ciała, czy też upośledzony układ ruchu spowodowany siedzącym trybem życia.

Wiesz już, że media społecznościowe mogą pomóc Ci dotrzeć do innych, lecz teraz zadajmy sobie kluczowe pytanie; w jakim celu chcemy się pojawić w social mediach.

Weź kartkę i długopis, lub otwórz plik w wordzie i zapisz; w jakim celu chcesz rozpocząć działania się w mediach społecznościowych, zapisz; cel, oraz jaką wartość dasz odbiorcom.

Przykładowym celem może być stanie się rozpoznawalnym na tyle, by zdobyć uznanie 1000 aktywnie obserwujących i lojalnych odbiorców, oraz znalezienie wśród nich 60 podopiecznych.

Trudne? Nietrudne? Przejdźmy więc do dalszych kroków.

2. Drugi krok – czyli odpowiedź na pytanie: kto?

Kiedy już wiesz, dlaczego chcesz być w mediach społecznościowych, czyli już znasz swój osobisty cel, przyszedł czas na połączenie się z rynkiem w sposób strategiczny.

Musimy zadać sobie kluczowe pytanie; kto jest naszym klientem?

Na facebooku, czy Instagramie, jest mnóstwo osób, do których możesz kierować swoją komunikację, natomiast weź pod uwagę, że nie warto być dla wszystkich.

Zupełnie inne problemy ma 35 letnia matka z dzieckiem, a inne 50 letni mężczyzna, dlatego będąc specjalistą w danej dziedzinie, powinniśmy dostosować do tego swoje działania.

Jeżeli lubisz na przykład pomagać zapracowanym ludziom poprawić sprawność, czyli jesteś trenerem medycznym, to powinieneś obrać właśnie ten kurs i do tej grupy kierować swoje komunikaty.

W tym miejscu zadamy sobie kilka kluczowych pytań, aby zdefiniować grupę docelową:

1. W jakim wieku są nasi odbiorcy docelowi?

2. Jakie mają zainteresowania?

3. Z jakimi problemami się zmagają, które Ty możesz rozwiązać?

4. Jaką usługą, lub produktem, możesz pomóc tym osobom?

5. Na jakim portalu społecznościowym są obecni najczęściej?

6. Jakich komunikatów i informacji potrzebują, by zrozumieć sens skorzystania z Twoich usług.

To podstawowe 6 pytań ogólnych, które pomogą Ci określić profil odbiorcy, w wyniku takiej analizy, możemy dojść do wniosku, że kierujemy ofertę do osób z przedziału 25-40 lat, którzy prowadzą aktywnych tryb życia, pracują umysłowo, często w wyniku studiów, czy pracy mają nadwagę.

Przy okazji potrzebują pomocy w kwestii ułożenia podstawowych zdrowych nawyków żywieniowych, oraz programu treningowego, który nakieruje ich na efekty.

Wychodzi na to, że najwięcej czasu spędzają na facebooku i Instagramie, więc to właśnie tam decydujemy się pojawić.

Aby zrozumieć sens współpracy z trenerem, muszą obserwować go przez okres od miesiąca do trzech miesięcy, otrzymać porcję wartościowych informacji, które dadzą efekty, po czym zgłosić się na konsultację.

Pytań określających grupę klienta jest o wiele więcej, natomiast na samym początku naprawdę nie warto zawracać sobie nimi głowy, ponieważ są to szczegóły istotne na etapie szerszych działań, a nie na początku.

3. Trzeci krok – co zaprezentujemy naszym odbiorcom?

Przyszedł czas na stworzenie podstawowej oferty, oraz propozycji wartości, którą damy naszym przyszłym odbiorcom.

Na samym początku nie potrzebujesz mieć bardzo rozbudowanego portfolio produktów, wystarczy, że oprzesz to o 3 flagowe.

Po pierwsze pakiety treningów standardowych, lub online, jest to fizyczna usługa, pełna godzina z klientem na której jesteś całym sercem i duszą, odpowiednie wyjście to ułożyć je w pakietach 4,8, oraz 12 treningów, tak na sam początek.

Drugi produkt to prosty poradnik, który przygotujesz, oparty o problemy Twojej grupy docelowej, czyli na przykład jeśli jest to otyłość, możesz napisać kilkunastostronowego e-booka, z 5 poradami, jak zmotywować się do ćwiczeń, lub zgubić kilka kilogramów, bez konieczności wprowadzania diety.

Trzeci produkt to płatna konsultacja, już od Ciebie zależy, czy potrwa 30, 60, czy 90 minut, jest to czas tylko dla Ciebie i podopiecznego, odpowiednia cena za taką konsultację to od 50-120 złotych.

Gdy już oferta jest gotowa, to czas szerzej zaprezentować ją odbiorcom.

W tym momencie ponownie weź kartkę i długopis, lub worda i zapisz swoją pierwszą ofertę, wraz z 60 tematami, które chcesz poruszyć w mediach społecznościowych.

Swoje treści możesz oprzeć o właściwie wszystko co związane z treningiem, dietą, motywacją, regeneracją, suplementacją, relaksem, odpoczynkiem, czy zagadnieniami psychologicznymi.

4. Czwarty krok – wybieramy miejsce, oraz formę treści.

Znając już klienta, mając dla niego ofertę, oraz gotowe tematy, należy w tym momencie wybrać medium, w którym się zaprezentujemy, oraz to, czy wolimy pisać, mówić, czy może nagrywać wideo.

Wybór będzie zależny właśnie od powyższych czynników, dlatego przyda się w tym momencie krótka charakterystyka poszczególnych mediów.

Przedstawiam Ci pokrótce cztery media społecznościowe w których najczęściej spotkasz swoich potencjalnych klientów.

- Facebook, czyli portal, który zapewne bardzo dobrze znasz.

Jest to idealne miejsce do budowania społeczności i dzielenia się codziennością ze swoimi potencjalnymi podopiecznymi.

Tutaj spotkasz praktycznie większość typów klientów, natomiast istotniejsza jest tutaj forma przekazu oraz narzędzia.

Facebook jest bardzo socjalnym medium, co oznacza, że treści nadmiernie biznesowe, czy też sztywne oferty, nie zdają na nim egzaminu.

Ludzie, którzy korzystają z facebooka, w znacznym stopniu lubią emocjonalne treści, dzielenie się codziennością, czy ważnymi wydarzeniami, oraz prostymi radami, wskazówkami.

Odpowiednie formy to na przykład live, w którym przedstawisz jak wygląda współpraca z Tobą, oraz dlaczego zostałeś trenerem, to łatwa w konsumpcji treść.

Warto założyć fanpage, oraz swoją grupę, lecz nie wszystko naraz.

Zadbaj o to, by treści dostarczane były regularnie, tj. na przykład co dwa dni.

- Instagram, gdzie znajduje się najliczniejsza grupa trenerów, z uwagi na to, że medium to jest bardzo wizualne, przez co sylwetka, czy też styl życia zaprezentowany na dodawanych tam zdjęciach; często przekonuje podopiecznych.

Jeżeli lubisz robić sobie zdjęcia i dzielić się tym, co aktualnie ma miejsce w Twoim życiu, to jest to odpowiednie medium dla Ciebie.

Wbrew pozorom instagram nie skupia na sobie samych młodych osób, dzisiaj jest tam już każdy, a jedynie inaczej konsumuje treść.

Najlepiej sprawdzają się ładne fotografie sylwetki, jedzenia, lifestyle, czy też naszego backstage pracy, wraz z krótkimi i zwięzłymi opisami, zachęcającymi do interakcji.

- Youtube to portal oparty w większości na materiałach wideo, również znajdziemy tam potencjalnych podopiecznych, ale musimy zwrócić uwagę na specyfikę tego medium.

Portal youtube bardzo lubi treści typu; „how to do”, lub też treść rozrywkową.

Tak, więc przygotuj się na to, że nagrywając materiały, albo będziemy chcieli edukować swoją publikę, albo zabawiać, hybryda nie sprawdza się dobrze.

Twój plan 60 tematów możesz przenieść również tutaj, tworząc filmy seriami, na przykład;

- metody treningowe

- sprawna redukcja

- mobilizacja

- dieta redukcyjna

- dieta na masę

- suplementy

Przez co łatwiej będzie Ci nagrywać, proponuję Ci na początku wrzucać 4 filmy miesięcznie, to odpowiednia ilość.

- Linkedin to portal biznesowy, który służy głównie znalezieniu pracy, przez użytkowników, lub też znalezieniu pracownika, albo partnera biznesowego.

Jeżeli Twoją grupą są managerowie, dyrektorzy, przedstawiciele wolnych zawodów, prawnicy, architekci, oraz inne grupy pracujące umysłowo to z pewnością znajdziesz tutaj potencjalnych podopiecznych.

Poruszanie się po linkedin jest zupełnie inne, niż ma się to w przypadku pozostałych mediów, liczy się tutaj w znacznym stopniu zbudowanie relacji, zanim dojdzie do jakiegokolwiek zakupu.

To wymaga ogromnych umiejętności interpersonalnych.

Linkedin stwarza również możliwość umieszczania artykułów, czy filmów, to dobre miejsce na edukacje klientów.

5. Piąty krok – po pierwsze konfiguracja

Wielu trenerów rzuca się na głęboką wodę, zakładając profile na wszystkich portalach i chcąc tworzyć treści na czują, w ogóle tego nie planując, a przez to popełniając masę błędów.

Jeżeli już wybierzesz interesujące Cię platformy, na przykład facebook i instagram, zadbaj o solidną konfigurację, dobre zdjęcia i opisy, ludzie muszą wiedzieć, czym dokładniej się zajmujesz.

Najlepszym wyjściem jest dokładne prześledzenie portali, oraz osób, które naszym zdaniem prowadzą najlepsze profile, aby nie tylko się tym zainspirować, ale również zobaczyć przykład dobrze skonfigurowanego profilu.

Najważniejsze w praktycznie każdym medium, jest zdjęcie profilowe, czy też avatar, oraz zdjęcie w tle, niezależnie czy jest to youtube, linkedin, instagram czy facebook.

Zdjęcia powinny zawsze być wysokiej jakości, stworzone przez fotografa i odpowiednio obrobione, unikaj spontanicznych selfie, w wymiętej koszulce, ponieważ podopieczni nie będą mieć zaufania, do trenera, który wydaje im się nieprofesjonalny.

Zadbaj o odpowiedni strój i uśmiech, to już jest dobry punkt wyjściowy.

Każde medium zawiera w profilu pewne pola do wypełnienia, są to opisy działalności, czasami godziny otwarcia, oraz tematyka tego o czym dany profil traktuje.

Uzupełnij szczegółowo wszystkie te sekcje, mimo, że jest to praca bardzo detaliczna, sprawia, że Twój profil wyróżnia się profesjonalizmem na tle innych.

Dopiero w tym momencie jesteśmy gotowi na konkretne działania.

6. Szósty krok – stały harmonogram

Stworzenie kompleksowego planu na cały miesiąc, pozwoli Ci skutecznie monitorować efekty działań, oraz zaoszczędzi mnóstwo czasu na czynności, które są mozolne sprawiają, że większość osób ma problem z terminowością.

Taki plan zachowuje regularność i porządkuje wszystkie treści, które dodajemy.

Otwórz program excel, lub weź kartę, oraz wypisz kolejno portale z których korzystasz, na przykład facebook, oraz instagram.

Do każdego z portalu przypisz datę wrzucenia, wraz z konkretną godziną, oraz osobnym polem na monitorowanie zasięgu, do którego docierasz, to pomoże Ci później stwierdzić, które treści są atrakcyjne.

Trzymaj się tej prostej tabelki, otwieraj zawsze przed rozpoczęciem pracy, aby wiedzieć, na jaki portal dzisiaj wrzucisz daną treść, o której, oraz w jakiej tematyce.

Staraj się być regularnym, pojawiaj się przynajmniej 4 razy w tygodniu w social mediach.

7. Siódmy krok – zbiór publikacji

Warto do całego planu dodać, iż raz, lub dwa razy w miesiącu, powinniśmy zrobić zbiór zdjęć, lub filmów, które będziemy chcieli wrzucać, aby nie tracić czasu na robienie ich ad hoc.

Staraj się mieć zawsze na początku miesiąca przynajmniej 16 zdjęć, lub filmów, które możesz wrzucić w oparciu o Twój plan.

8. Ósmy krok – zaplanuj markę

Budowanie marki to popularny temat wśród wszystkich trenerów personalnych, natomiast często bywa wyolbrzymiany, a jego rola przyrównywana jest do absolutnej konieczności.

Nie musisz mieć na początku całego planu budowy marki, ponieważ to będzie po prostu zbyt wiele informacji dla Ciebie, jeśli do tej pory nie prowadziłeś takiego biznesu.

Weź kartkę i długopis, lub otwórz worda i wypisz przede wszystkim:

- jakich kolorów będziesz się trzymać? Czy wolisz świeży pomarańcz, a może prestiżowy i powściągliwy czarny?

- jaką czcionką będziesz posługiwać się na grafikach

- jakimi wartościami się kierujesz i chcesz zarażać nimi innych

- wykonaj projekt logo, lub zleć to grafikowi, to istotny element marki

- przypisz claim, czyli slogan, który będzie podążał za Twoją markę, u nas jest to na przykład; „Sprawiamy, że trenerzy personalni zarabiają więcej”, istnieje to w każdym miejscu naszej komunikacji

- wypisz wyróżniki, czyli dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie

- z jakimi firmami chcesz współpracować, a z jakimi nie

Te kroki na sam początek w zupełności wystarczą, aby nakreślić kierunek Twojej marki.

Uff, przebrnęliśmy przez najważniejsze kroki, które musisz wykonać, czeka Cię trochę pracy, ale teraz już wiesz, którą drogą iść i od czego należy zacząć.

Pamiętaj, że początki nigdy nie są idealne i zawsze napotykasz na trudności, jest grupa trenerów, która istnieje w mediach społecznościowych już dobre kilka lat, przez co ma ugruntowaną pozycję, nie przejmuj się, że nie jesteś jeszcze w ich miejscu.

W kolejnych etapach działania, gdy już rozkręcisz swoje media społecznościowe i przyciągniesz ludzi, potrzebny Ci będzie uporządkowany lejek sprzedażowy, analiza konkurencji, oraz dalekosiężna wizja, która będzie drogowskazem do dalszych sukcesów.

Do tego czasu skup się na ośmiu krokach, które Ci zaprezentowałem, jeżeli zrobisz to dobrze, na pewno osiągniesz efekty.

Do dzieła!

Polecamy także:

Usługi dietetyczne w siłowni muszą być opodatkowane

x
Zapisz się do newslettera