X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Własne studio treningowe od podstaw - na co zwrócić uwagę?

22 mar 2021
źródło: artykuł eksperta - J. Żuk

Własne studio treningowe to marzenie wielu trenerów personalnych, szczególnie tych, którzy już zdążyli przepracować kilka solidnych lat w tym zawodzie.

Zwłaszcza w dzisiejszych czasach wydaje się być to bardzo dobre wyjście, oraz droga do własnej działalności, a co za tym idzie niezależności. Własne studio treningowe zyskuje swoich entuzjastów zwłaszcza w dobie pandemii i zamknięcia obiektów sportowych.

Jednocześnie pojawia się coraz więcej możliwości budowy studia, zarówno pod kątem możliwości potencjalnego finansowania ze strony inwestorów, jak i w ogóle typów funkcjonowania takiej placówki.

Staniemy przede wszystkim, przed wyborem formy prowadzenia takiego lokalu, oferowanych usług, a także rozbudowy zespołu.

Przymierzając się do otwarcia własnego studia treningowego, niezwykle ważne jest pamiętać o podstawach i to, aby podejść do tego przedsięwzięcia profesjonalnie i biznesowo.

Pasja i zapał na pewno pomogą Ci w dłuższej perspektywie, gdy przyjdzie czas pracować naprawdę ciężko.

W przypadku marzeń tak to już bywa, że niesieni wizją własnego kąta, który sobie wypracowaliśmy, zapominamy o bardzo istotnych szczegółach, które w dłuższej perspektywie mogą decydować o całości przedsięwzięcia i rzutować na przyszłe działania.

Warto zauważyć fakt, iż założenie własnej placówki, to powtarzalny proces, który możemy zamknąć w pewnych punktach krok po kroku.

Mamy do czynienia z różnymi typami studiów treningowych, od standardowych, kameralnych placówek 1 na 1 z pewnym zakresem sprzętu, który prowadzimy sami, do bardziej rozbudowanych form, gdy zaczynamy zatrudniać innych trenerów, czy też wprowadzać dodatkowy sprzęt taki jak: ems, czy też specjalne wyposażenie przeznaczone dla sportowców.

1. Plusy i minusy prowadzenia studia treningowego.

Na samym początku zapewne wyda Ci się, że studio treningowe to najlepsze wyjście ze wszystkich możliwych, nawet jeżeli nie specjalnie masz możliwości na otwarcie takiej placówki.

Pamiętaj, aby spojrzeć na sprawę chłodno i na chwilę odsunąć emocję na bok, ponieważ tak jak w przypadku każdego biznesu, wiąże się to z ryzykiem.

Plusy:

- Niezależność

- Kameralne warunki, jesteś tylko Ty dla podopiecznego, daje to komfort

- Większe dochody, z uwagi na to, iż dochody idą dla Ciebie, oraz możesz zwiększyć ceny z powodu posiadania kemeralnego lokalu.

- Własne miejsce, do którego zawsze możemy przyjść

- Względnie bezpieczny i prosty biznes

- O wiele silniejsza marka na rynku, trener, który ma własny, dobrze urządzony lokal, kojarzy się z prestiżem

- Możliwość prowadzenia treningów w dowolnych godzinach, sami decydujemy o naszym kalendarzu

Minusy:

- Musimy liczyć się z kosztami na samym początku

- Należy być zorganizowanym, zanim otworzysz studio, dokładnie przemyśl, czy trzymasz się swojego rytmu dnia i pracy, nie zaniedbujesz obowiązków.

- To biznes dla poukładanych, oprócz treningów, będziesz wykonywać mnóstwo innych czynności zwłaszcza na początku, gdy nie będzie Cię stać na obsługę, recepcję, usługi sprzątające, czy inne.

- Jeżeli mamy braki w wiedzy biznesowej, będą one z pewnością rzutować negatywnie na dalsze działania, mogą skończyć się nawet porażką całej inicjatywy.

Tak, jak widzisz studio treningowe to świetna forma prowadzenia działalności, natomiast należy wiedzieć już na samym początku, że nie będzie to łatwe zadanie.

2. Biznesplan.

To część całego procesu, o której większość trenerów personalnych chciałaby zapomnieć, natomiast uwierz mi, że opracowanie dobrego planu na sam początek, pozwoli uniknąć wielu kłopotów w przyszłości i zwiększy prawdopodobieństwo powodzenia Twoich planów.

Standardowy biznesplan, niezależnie od tego, czy tworzysz go dla siebie, inwestorów, czy nawet w celu uzyskania dotacji, będzie wyglądał podobnie, a przynajmniej zawierał kilka stałych elementów, którym musisz się przyjrzeć.

Przedstawię Ci głównie te punkty, którym należy przyjrzeć się bliżej, pomijam tutaj elementy takie jak wpisywanie swoich danych, czy szczegółów charakterystycznych dla różnych typów biznesplanów, zależnie od ich celów.

Biznesplan powinien określać formy prowadzenia działalności, rozliczenia podatków, aspekty prawne, licencje, czy pozwolenia.

Pamiętaj, by nie zdawać się samemu na wszystkie aspekty, ponieważ nie jesteś w stanie być specjalistą od wszystkiego, dobrzy doradcy będą w stanie Ci pomóc.

A. Ocena rynku lokalnego, to pierwszy krok, jeszcze przed wyborem samego lokalu, przede wszystkim jest to zbadanie otoczenia w którym założymy studio.

Szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na to, jaka jest potencjalna ilość klientów, która może dostać się do studia w danym rejonie, oraz jak silna jest konkurencja, zarówno pod kątem ilości konkurentów, oraz jakości ich funkcjonowania.

Polecam Ci wybrać się do poszczególnych studiów, w pobliżu rejonu, w którym planujesz działać.

Warto również w tym miejscu scharakteryzować w pewien sposób typ klienta, który byłby potencjalnym zainteresowanym już na samym początku.

Spróbuj podpytać lokalnie funkcjonujące firmy, oraz ludzi w pobliżu, czy byliby zainteresowani takimi usługami, bardziej zaawansowanym krokiem jest zrobienie tego typu researchu za pomocą social media, tworząc reklamę sponsorowaną, która dociera do mieszkańców danego osiedla, wraz z ankietą.

B. Strategia działania, w której krótko mówiąc scharakteryzujesz do jakiego punktu będziesz dążyć, od początku założenia studia, na przykład Twoim celem, może być zatrudnienie konkretnej ilości trenerów w danym okresie czasu, lub też otworzenie kilku tego typu placówek.

Przemyśl już na samym początku, dokąd zmierzasz.

Przy wyznaczaniu celów, pomoże Ci metoda SMART, która jest prosta i przejrzysta, więc jeżeli jeszcze nie wiesz, jaki będzie cel, określ go.

Strategię najlepiej obrać w danym okresie czasowym, łącząc konkretne działania projektowe z datą w której zostaną zrealizowane.

Zapewne w dłuższej perspektywie zdecydujesz się na zatrudnienie trenera, lub obsługi klienta, uwzględnij wówczas:

- charakter zatrudnienia

- formę umowy

- godziny pracy

- obowiązki i procedury działania

- plan wdrożenia pracownika

- plan wynagrodzenia, stawki

- system zastępstw

Im wcześniej określisz te elementy i przygotujesz dokumenty, tym więcej spokoju zyskasz w dłuższej perspektywie.

C. Oferta, jest właściwie kluczowym elementem, który łączy się bezpośrednio z profilem Twojego klienta, jego oczekiwaniami, a także tym ile jest w stanie zapłacić za takie usługi.

Zależnie od typu studia, swoją ofertę najlepiej podzielić podstawowo na pakiety usług, w przedziale ilościowym i czasowym.

Przykładowa oferta to:

1 Trening personalny – 200 zł

4 Treningi personalne – 600 zł

8 Treningów personalnych – 800 zł

12 Treningów personalnych – 1080 zł

24 Treningi personalne – 1920 zł

Bierzemy tutaj pod uwagę głównie treningi personalne, lecz pamiętaj, że źródłami Twoich dochodów w studio mogą być również plany żywieniowe, dodatkowe usługi, związane na przykład z wprowadzonym do oferty sprzętem, a także dochód z „lady”, tzn. suplementy, stroje, akcesoria treningowe i dodatki.

D. Analiza SWOT.

To najbardziej podstawowa analiza, której używamy do oceny biznesu, zawiera ona przede wszystkim:

- Mocne strony, to znaczy na przykład duże doświadczenie w branży, dobre położenie lokalu, mniejsze koszty adaptacji, znajomości z lokalnymi firmami, dobra opinia, wstępna baza klientów, wszystkie te elementy stanowią mocne strony Twojego działania.

- Słabe strony, tutaj należy być ze sobą szczerym, mogą to być niskie środki, małe doświadczenie, brak bazy klientów, kiepska okolica.

Wszystkie te elementy wpłyną na potencjalną ocenę biznesu, zarówno jako informacja dla Ciebie, jak i na przykład inwestora.

- Szanse, to wszelkiego rodzaju trend, brak konkurencji na rynku lokalnym, odpowiedni okres gospodarczy do założenia działalności, tańszy dostęp do sprzętów, którymi nie dysponuje konkurencja, czy też nawet odpowiednio zaprojektowany proces obsługi, czy zatrudniona kadra.

- Zagrożenia, niesprzyjająca okolica, brak parkingu, skłonność lokalnych mieszkańców do awantur, brak oświetlenia, niesprzyjające wydarzenia z przeszłości, kojarzące się z daną lokalizacją, silna konkurencja, to wszystko zagrożenia, które mogą zaważyć na sukcesie.

Pomyśl teraz nad tym, jak użyć mocnych stron, wyeliminować słabe, lub wdrożyć działania zaradcze, które zminimalizują negatywne skutki słabych stron.

Zwróć uwagę na szanse i możliwości ich wykorzystania, a także połączenie ich z mocnymi stronami, oraz na zagrożenia, uwzględniając skalę tych zagrożeń i możliwe inne rozwiązania, lub alternatywy.

Przy analizie SWOT, warto również zainteresować się analizą PESTEL, która pozwoli nam ocenić również otoczenie firmy bardziej dogłębnie.

E. Źródła przewagi konkurencyjnej, to punkt o którym wiele osób zapomina, a to dzięki właśnie nakreśleniu miejsc, w których wyróżnimy się na tle konkurencji, będziemy w stanie odnieść sukces naszego studia.

Idealną sytuacją jest ta, gdy przewaga konkurencyjna ma dużą barierę wejścia, na przykład mamy możliwość wprowadzenia ciekawego sprzętu, który interesuje klientów, lub wykupimy stosunkowo wcześniej najlepsze miejsca reklamowe, np. na bilboardach.

Źródła przewagi mogą przybierać również drobne formy, takie jak atmosfera w studio, proces obsługi, jakim dążymy klienta, a także sam wystrój studia.

No dobrze, pierwsze założenia biznesplanu już masz, wiesz mniej więcej jak ocenić swoje studio na papierze, czekają na nas teraz stricte techniczne aspekty całości.

3. Lokal.

W przypadku studia treningowego może wydać się to jeden z najważniejszych punktów i w rzeczy samej tak właśnie jest.

To w lokalu będziemy prowadzić naszą działalność, od wyboru, przez adaptację, do użytkowania jeszcze długa droga.

Mając cały biznesplan, włączając w to zakup sprzętów, wiemy potencjalnie jakiej wielkości lokalu szukamy, może to być powierzchnia od 40 do 100 metrów kwadratowych, określ już na samym początku, ile miejsca potrzebujesz.

Przy wyborze lokalu, kierujemy się głównie takimi czynnikami, jak:

- Zewnętrzny stan lokalu, czyli ogólne wrażenie, nawet w pierwszej chwili możesz stwierdzić, czy dany lokal jest nowoczesny, czy wymaga szerszych remontów

- Wnętrze lokalu, oraz jego stan

- Stan instalacji, ogrzewania, oraz wentylacji

- Przestrzeń właściwa, którą będziemy mogli zagospodarować, jednym słowem rozmieszczenie pomieszczeń, zwróć uwagę na rzeczywistą powierzchnię na której będzie recepcja, czy sprzęt, oraz miejsce do treningu.

- Specyfika miejsca i otoczenia

- Miejsca parkingowe

- Miejsce na szatnie

- Pomieszczenie gospodarcze

- Cena, zależnie od tego, czy jest to najem, czy kupno.

Jak widzisz, już na samym początku, należy ocenić stan lokalu, oraz to, czy w ogóle nada się on do prowadzenia tego typu działalności.

Weź pod uwagę sprzęty, których będziesz używać, na przykład jeśli specyfiką Twojego studia będzie stosunkowo duży hałas, to w przypadku, gdy wokół znajdą się niezbyt przyjaźnie do tego nastawieni sąsiedzi, nie spotkasz się z sympatią.

Sprzęt taki jak TRX, czy drabinki, również wymagają przystosowania, zorientuj się, czy właściciel wyrazi zgodę w przypadku najmu na zamontowanie takich sprzętów, a przy tym ingerowania w budynek.

W dłuższej perspektywie w lokalu należy zadbać o dodatkowe elementy istotne dla klienta, takie jak przejrzystość, zapach, dobrej jakości perfumy, oraz środki czystości w toalecie, muzyka, która zmotywuje podopiecznych, a także design wewnętrzny, na przykład obrazy, czy kwiaty, a nawet wygląd filiżanek, w których podasz dobrą kawę swoim klientom.

4. Budżetowanie studia treningowego.

Budżet to pojęcie na tyle szerokie, iż możemy je podzielić nawet w podstawowej wersji na kalkulację przychodów i kosztów, ale również na źródła finansowania, które są tematem na tyle obszernym, iż nadają się na osobny artykuł.

Prędzej czy później przez ten punkt musimy przebrnąć, budżetowanie to po prostu wszystkie aspekty biznesu, które będą wiązać się z liczbami.

Podstawowy podział budżetu to :

- Przychody, które na początku będą trudne do oszacowania, jeżeli masz wystarczająco dobrych doradców, czy wsparcie marketingowe, możesz potencjalnie ocenić ilość leadów, oraz założyć konwersję sprzedaży, co jest pewną prognozą, natomiast nie gwarantuje precyzyjnych wyników.

Weź pod uwagę Twoją ofertę, oraz ilość sprzedaży, która jest możliwa do osiągnięcia.

Prognozy finansowe tworzymy głównie wtedy, gdy mamy jakieś dane z przeszłości, w tym przypadku musimy założyć minimum, do którego będziemy dążyć.

Załóż przede wszystkim minimalny przychód, który musisz osiągnąć, by pokryć wszystkie koszty.

Jeżeli skorzystasz z zewnętrznych źródeł finansowania, na przykład pomocy funduszy, czy inwestora, uwzględnij to również w projekcjach finansowych.

- Koszty, w skład których wchodzą koszty zmienne, którą są nieodzowną częścią studia, oraz koszty stałe, w tym:

- czynsz

- media

- pracownicy

- koszty transportu

- usługi dodatkowe, np. sprzątające

- księgowość

- koszty marketingowe

- ubezpieczenia, alarmy

Weź pod uwagę również zakup sprzętu, oraz przystosowanie lokalu, wykupienie potrzebnych licencji, czy dodatkowe inwestycje, które pochłoną część kapitału na początek.

5. Marketing.

To element, który znajdzie się w każdym, dobrym biznesplanie.

Jako, iż jesteś specjalistą od treningu, żywienia, suplementacji, czy ogólnie ujmując sportu, polecam Ci zlecać takie usług, profesjonalnym agencjom, ponieważ Twój czas, przede wszystkim powinien skupiać się na podopiecznych, a nie na tym, by dodatkowo, po godzinach tworzyć posty na facebooku.

Pracy w studio jest na tyle dużo, że trudno jest pogodzić to z bardzo silnym marketingiem, natomiast są pewne elementy, które na pewno powinieneś wdrożyć.

Określ już na samym początku:

- Politykę promocyjną, rabatową, a także cenową, wraz z jej zmiennymi

- Plan budowy marki, który uwzględni źródła przewagi i pozwoli realnie pozyskiwać większą ilość klientów

- Główne formy reklamowe, których użyjesz, najbardziej polecam Ci; billboard w dobrym położeniu, współpracę z lokalnymi firmami, a także szeroko zakrojone social media, takie jak facebook, instagram, czy youtube, warto tam być.

- Materiały reklamowe, takie jak ulotki, wizytówki, bannery, pieczątki, vouchery prezentowe

- Budżet reklamowy

Marketing jest jednym z ważniejszych punktów w całym procesie, ponieważ nawet najlepsze studio, z świetnymi specjalistami, nie może zostać puste, podopieczni w czasach wysokiej konkurencyjności nie przyjdą, ot tak po prostu, a przynajmniej nie powinniśmy liczyć wyłącznie na taki scenariusz.

6. Otwarcie

Pierwszy dzień studia to wyjątkowe wydarzenie, polecam Ci dokładnie się do niego przygotować, ponieważ pierwsze wrażenie z Twojego studia nigdy nie pójdzie zapomnienie, a może przynieść Ci już na samym początku sporo podopiecznych, którzy dadzą Ci duży plus, jeśli tylko odpowiednio się zaangażujesz.

Polecam Ci otworzyć studio na jeden z kilku sposobów, ponieważ standardowe otwarcie „po cichu”, może osłabić Twoją motywację i morale do dalszego działania, gdy zobaczysz, że przez pierwsze tygodnie, nie będzie tłumów w Twojej placówce.

Zacznij:

- darmowymi konsultacjami, wraz z analizą składu ciała

- dniami otwartymi, łącznie z darmowym treningiem

- wykładem otwierającym, wraz z konsultacjami

Wybierz jeden z tych sposobów, tworząc na przykład wydarzenie na facebooku, które wypromujesz, a następnie zapraszając już osobiście, ludzi, którzy się zapisali.

7. Podsumowanie

Jak widzisz otwarcie studia treningowego, to wyzwanie, do którego należy się solidnie przygotować.

Elementów, które należy wdrożyć jest sporo, natomiast uwierz mi, że warto, nic nie zastąpi Ci satysfakcji, z osiągnięcia celu, który sobie założysz, przy tym tworząc swoje wyjątkowe miejsce, w którym powitasz ukochanych podopiecznych.

Pamiętaj, że to tylko początek drogi, studio, które działa na pełnych obrotach, potrzebuje stałej opieki i procedur, oraz dokumentów, które regulują pracę całego studia, niczym dobrze naoliwionej maszyny.

Jeżeli marzysz o własnym studio, na pewno to osiągniesz, ale czeka Cię sporo pracy, więc do dzieła!

Polecamy także:

PZU Sport

PZU Sport wchodzi na rynek i oferuje karty sportowe

x
Zapisz się do newslettera