X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Zadbaj o swój target klienta. Specjalizacja trenera a jego grupy docelowe.

30 cze 2020

Każdy kto prowadzi biznes wie, że absolutną podstawą generowania dochodów, jest precyzyjnie określona grupa odbiorców. Ludzi, którzy mają pewne potrzeby i problemy, na które nasz produkt lub usługa jest rozwiązaniem. Popularność zawodu trenera spowodowała wzrost placówek, które zajmują się szkoleniem w zawodzie, przez co większość osób kończących kursy ma zbliżoną poziomem do siebie wiedzę.

Jeżeli chcemy wyróżnić się na konkurencyjnym rynku fitness to mamy szeroki wachlarz możliwości. Głównie skupiamy się na tym, aby budować markę a przy tym ulokować swoje działania w pewnej niszy rynkowej. Dzięki czemu ograniczamy konkurencję zwiększając tym samym prawdopodobieństwo tego, że klient wybierze nas spośród innych trenerów.

Warto zaznaczyć w tym momencie, że nisza to po prostu pewna część rynku w którym występuje silna potrzeba zakupowa, a przy tym brakuje usług i produktów.

Pewnie pomyślisz, że z czasem taka nisza się zapełnia. Oczywiście po części jest to racja, dlatego też warto śledzić aktualne trendy przy tym pamiętać, że ten, który był jednym z pierwszych jest pionierem i konsumenci nigdy o tym nie zapomną.

Skutecznie budując markę, musimy wiedzieć, że im precyzyjniej wybierzemy grupę docelową, tym lepiej dla naszego biznesu. Jesteśmy w stanie idealnie odpowiadać na potrzeby klientów i kreować nowe rozwiązania.

Wejście w taką niszę rynkową na samym początku, kiedy jeszcze nie jest ona popularna, to świetny sposób na przyciągnięcie dużej ilości klientów.

Z czasem, kiedy stajemy się specjalistą w danej dziedzinie łatwiej nam jest się pokazać na bardziej konkurencyjnym rynku (mniej niszowym), ponieważ już mamy pewne zaplecze.

Rynek niszowy pozwala również na ustalenie wyższego cennika, niż konkurencja.

Sposobów i pomysłów, aby opisać klienta docelowego jest tyle, ile samych ludzi, natomiast warto tutaj kierować się zasadą pareto i zadać sobie te 20% odpowiednich pytań, które przyniosą 80% efektu.

Określanie profilu klienta:

W pierwszej kolejności, jeżeli chodzi o naszych klientów będziemy definiować podstawowe parametry takie jak:

  • Przedział wiekowy klientów.

Jest to istotne ze względu na to, że każdy klient ma pewne związane z wiekiem ograniczenia, dolegliwości, a także jest na innym etapie w życiu zależnie od wieku. Jeżeli chcemy z jakiegoś powodu zająć się segmentem klientów w przedziale wiekowym 35-50 lat to musimy wiedzieć, że są to ludzie już z jakimiś przekonaniami, które mogą ich ograniczać. Trener może kojarzyć im się z lekcjami wychowania fizycznego i mają oni zupełnie inne motywacje, oraz przeżycia.

Wiek jest jednym z czynników. Nie możemy obierać go jako jedyny parametr, ponieważ jeden 18 latek może zachowywać się zupełnie inaczej niż reszta. Natomiast jest to pewien ogół i ukazuje nam głównie profil behawioralny danej osoby, ponieważ możemy na podstawie wieku określić mniej więcej wachlarz zachowań i przyzwyczajeń oraz preferencji. Między innymi tych zakupowych.

  • Lokalizacja klientów oraz jej wpływ na nasz biznes

Nie możemy tutaj pominąć kwestii określenia tego, w jakim obszarze poruszają się nasi klienci.
Interesuje nas to zwłaszcza, gdy tworzymy biznes offline jakim są treningi personalne, czy prowadzimy studio treningu personalnego.

Ścisłe określenie lokalizacji da nam jasny obraz tego, jaki mamy potencjał rynkowy. Ilu ludzi potencjalnie może zainteresować się naszymi usługami i wreszcie gdzie możemy kierować nasze komunikaty. Reklama na facebooku to świetny sposób na przyciągnięcie klientów, natomiast niejedyny!

Jeżeli chcemy przyciągnąć klientów w promieniu kilku kilometrów w odległości od miejsca w którym świadczymy usługi, to warto sprawdzić w jakich miejscach bywają klienci w tej okolicy, czy też z kim możemy nawiązać współpracę. Należy dokładnie przyjrzeć się okolicy.

Jeżeli świadczymy usługi online to mamy dużo szersze pole do popisu, tutaj wpływ niszy jest jeszcze bardziej odczuwalny.

Klienci z dużych miast są zwykle bardzo dobrym targetem, zwłaszcza w okolicach korporacji i firm. Szybkie tempo życia, brak czasu i kiepskie nawyki żywieniowe powodują, że jest to bardzo szeroka i trafna grupa docelowa dla trenera personalnego.

Gdy przyjrzymy się mniejszym miejscowościom, w których nie ma żadnych placówek interesującą grupą wydają się być osoby pragnące zadbać o sylwetkę, natomiast nie posiadające możliwości uczęszczania na siłownię. Umożliwia nam to dotarcie do nich i zachęcenia do treningu w domu i współpracy online.

Miejsca w których klient poszukuje wiedzy, (jeżeli naszym odbiorcą są po części osoby świadome problemu i rozwiązań, które istnieją) to miejmy świadomość, że takie osoby są przeładowane pewnymi typami informacji. Zapewne przeczytały już sporo faktów i mitów o zdrowym trybie życia i mogą być w tym wszystkim zagubione.
W takim układzie naszą rolą jest mądrze filtrować informacje i podawać je naszym klientom w przystępnej formie.

Klienci zależnie od zachowań i przyzwyczajeń będą szukać różnych informacji, między innymi na blogach, fanpagach, poradnikach youtube, czy forach internetowych, oraz grupkach tematycznych, wszystko zależy od sytuacji.

Poszukiwanie wiedzy to etap wstępnego zainteresowania, musimy uwzględnić tu takie warunki jak nasza konkurencja, oraz to, na podstawie jakich parametrów klient porównuje w procesie zakupowym nas z innymi trenerami.

  • Wykorzystanie określonego profilu w komunikacji:

Wizja życia klienta (w odniesieniu do potrzeb związanych z sylwetką), jest to ważne szczególnie w kontekście zakupu opieki trenerskiej, ponieważ do tej właśnie wizji możemy się odwołać w komunikacji naszej marki.

Jeżeli nasz klient z grupy docelowej chce wieść życie pełne energii, pasji, poprawić wyniki w pracy i czuć się dobrze na wakacjach, to powinniśmy skupić się na tym, że to są właśnie jego najważniejsze potrzeby.

Problemem jest tutaj ciągła senność, spowodowana niedostateczną regeneracją w dodatku nadmiarem spożywanych kalorii i niską aktywnością fizyczną.

Klient powinien przede wszystkim wiedzieć, że taka wizja jego życia jest w zasięgu ręki, a Ty pomożesz mu ją osiągnąć.

  • Wpływ profilu klienta na proces decyzyjno-zakupowy:

Ostatecznie wybierając dany segment rynku jako naszą grupę docelową, pamiętajmy o tym, że to tylko pewne ramy potrzeb. Naszym celem głównym jest ułatwienie spełnienia celu sylwetkowego, zdrowotnego i sportowego naszemu klientowi niezależnie od wieku, płci czy zainteresowań.

Specjalizacja gwarantuje klientom przede wszystkim wysoką jakość naszych usług, ponieważ zajmując się jednym, konkretnym tematem dogłębnie. Jesteśmy w stanie być w pełni ekspertami, którzy z pasją podchodzą do zawodu.

Oprócz gwarancji dla klienta, jest to ułatwienie dla nas. Ponieważ zajmujemy się danym segmentem rynku i wspólnie z innymi trenerami spełniamy swoją rolę najlepiej jak tylko możemy, pomagając podopiecznym.

Pamiętaj też, że to nie stan portfela determinuje klienta do zakupu, a jego chęci. To, jaką część budżetu przeznaczy na współpracę z Tobą jest zależne od priorytetów życiowych, a nie tylko możliwości.

 

Artykuł eksperta - Jakub Żuk

Przedsiębiorca, inwestor, właściciel KierunekTrener i Agencji Eximus, zwiększa zyski trenerów personalnych i podmiotów w branży fitness, poprzez social media, prelegent takich wydarzeń jak konferencja REPS, wykładowca w akademii one more time, wybrany na osobowość roku 2019 w kategorii polityka, najlepszy trener personalny według oferteo trzy lata pod rząd od roku 2018.

 

 

 

 

x
Zapisz się do newslettera