Zasady etyki trenerskiej, czyli jak nie stracić w oczach potencjalnego Klienta
19 cze 2020
Czasy, kiedy trening personalny zarezerwowany był wyłącznie dla zamożnego klienta luksusowych klubów fitness bezpowrotnie minęły. Dzięki temu trenerów personalnych jest coraz więcej, a usługa treningu personalnego jest coraz bardziej dostępna i popularna.
Oto krótka lista zasad dla trenera personalnego, który nie chce dawać swojemu podopiecznemu poczucia, że wyłącznie uszczupla jego portfel. Wdrożenie przynajmniej części z nich ułatwi Ci pracę i pozwoli wyróżnić się z tłumu, bo najlepszą reklamą trenera jest zadowolony Klient.
- Potwierdzaj trening umówiony dzień wcześniej przy pierwszym spotkaniu. Potwierdzanie treningu każdorazowo może spowodować, że Twój podopieczny w chwili słabości odwoła trening, bo przecież nie jest potwierdzony.
- Nie odwołuj zaplanowanych treningów w ostatniej chwili.
- Planuj treningi tak, aby mieć chwilę czasu na rozmowę z podopiecznym po treningu. Nie wprowadzaj atmosfery zniecierpliwienia, jeśli Twój Klient zadaje Ci pytania po treningu.
- Nigdy nie przychodź do pracy „wczorajszy”.
- Jedyną gwiazdą na treningu jest Twój podopieczny.
- Zostaw swoje problemy osobiste w domu i nigdy nie przynoś ich na trening.
- Omów warunki współpracy (cenę, sytuację, gdy któraś ze stron odwołuje trening, itp.) ze swoim Klientem w sposób zrozumiały na samym początku.
- Jeśli Twój podopieczny spóźnia się na trening sporadycznie to nie komentuj tego złośliwie i nie rób mu wyrzutów. Jeśli sytuacje są częste kulturalnie zwróć na to uwagę, ale nie obrażaj się i nie spóźniaj się w ramach „zemsty” i nauki dobrych manier.
- Przed rozpoczęciem współpracy zawsze zrób rzetelny wywiad ze swoim podopiecznym.
- Nie podejmuj współpracy, jeśli problem zdrowotny lub cel potencjalnego Klienta wychodzi poza Twoje kompetencje i wiedzę. Zarekomenduj innego trenera, który sprosta zadaniu.
- Przygotuj plan działania dla swojego podopiecznego. Ludzie lubią wiedzieć dokąd zmierzają, to co robią nie jest przypadkowymi ćwiczeniami.
- Nigdy nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać; nie obiecuj rzeczy niemożliwych. Wyznaczajcie realne cele i róbcie to wspólnie.
- Prowadź „archiwum” planów treningowych swojego podopiecznego, ale przechowuj tylko najistotniejsze informacje, które najłatwiej będzie Wam porównać.
- Unikaj używania w komunikacji z Klientem skomplikowanego i niezrozumiałego żargonu trenerskiego.
- Zwracaj uwagę w jaki sposób zwracasz się do swojego podopiecznego. Może zamiast „Robisz to źle” powiedz „ Spróbuj wykonać to ćwiczenie w taki sposób”.
- Zawsze demonstruj ćwiczenia w taki sposób, aby każda osoba, zwłaszcza początkująca, rozumiała czego oczekujesz.
- Zadbaj o uporządkowaną przestrzeń, w której prowadzisz trening ze swoim podopiecznym.
- Dokształcaj się i poszerzaj swoją wiedzę regularnie.
- Nie rozmawiaj przez telefon podczas sesji treningowej, nie sprawdzaj powiadomień na social mediach.
- Nie publikuj zdjęć z treningu bez zgody Klienta.
- Jeśli widzisz, że na siłowni ktoś wykonuje ćwiczenie niepoprawnie i grozi to kontuzją albo urazem, nie przechodź obojętnie i nie wyśmiewaj. Podaj „pomocną dłoń”. To może być Twój potencjalny Klient.
- Dołóż wszelkich starań, aby być przykładem i motywacją dla swojego podopiecznego.
- Zadbaj o swój wygląd, zdrową i proporcjonalną sylwetkę.
- Zadbaj o schludny czysty strój sportowy.
- Chwal swoich podopiecznych. Poświęć czas na to, żeby pokazać swojemu podopiecznemu, że bardzo doceniasz pracę, którą wykonuje.
- Bądź szczery ze swoim podopiecznym. Dawaj mu znać jeśli zauważysz dobrą albo złą zmianę.
- Nie karz złych nawyków żywieniowych swojego podopiecznego ciężkimi treningami. Zamiast tego poświęć czas na edukację i podpowiedz jak podejmować właściwe decyzje stojąc przy lodówce albo robiąc zakupy w sklepie spożywczym.
- Udzielaj tylko konstruktywnej krytyki, bo w ten sposób Twój podopieczny zachowa godność, a ty możesz osiągnąć swój cel. Jeśli nie masz doświadczenia w dawaniu feedback’u zastosuj metodę „na kanapkę”, czyli pochwala zachowania lub postawy – krytyka zachowania lub postawy i poszukiwanie sposobu rozwiązania problemu – pochwała zachowania lub postawy i wyrażenie chęci pomocy.
- Zawsze znajdź czas, aby pomóc trenerom, którzy mają mniej doświadczenia niż ty.
- Bądź profesjonalistą, który autentycznie kocha ludzi i chce im pomagać.
Artykuł eksperta - Lidia Zamyłko
Instruktorka i trenerka fitness z 20-letnim doświadczeniem, na co dzień prowadzi regularne treningi w kilku warszawskich klubach fitness. Wszechstronny i licencjonowany instruktor i trener fitness. Zdrowy i aktywny styl życia propaguje w radio, telewizji i na łamach wielu czasopism. Pracę trenera z sukcesem łączy z pracą Marketing Managera w sieci klubów Holmes Place, gdzie jest odpowiedzialna za komunikację i PR marki.