X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Nawyki żywieniowe – jak nakierować klientów na dobrą zmianę?

06 paź 2020
Źródło: https://blog.nasm.org/

Jedną z najważniejszych rzeczy dotyczących zdrowego odżywiania jest świadomość, że to, co i jak jemy, w większości wynika z naszych nawyków. Istnieje kilka sposobów pomagania klientom w zmianie sposobu odżywiania, ale jednym z najbardziej pomocnych jest skupienie się na poczuciu autonomii i kompetencjach klienta oraz uświadamianie bezpośrednich powiązań. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak przy pomocy tych trzech strategii kształtować dobre nawyki żywieniowe u swoich podopiecznych.

Brad Dieter jest fizjologiem ruchu, biologiem molekularnym i biostatystykiem. Obecnie dr Dieter jest głównym doradcą naukowym w Outplay Inc and Harness Biotechnologies. Zajmuje się też technologiami medycznymi i biotechnologią. Ponadto pasjonuje się zwiększaniem świadomości społecznej i edukacją opinii publicznej pełniąc istotną rolę w naukowych radach doradczych. Regularnie pisze też o zdrowiu, odżywianiu i suplementacji. Przeczytaj jakie wskazówki opracował dla Ciebie dr Dieter i zwiększ swoją skuteczność w realizacji celów treningowych z klientami.

*

Siła nawyków

*

Zacznijmy od definicji: nawyk jest to „ustalona lub regularna tendencja albo praktyka, szczególnie taka, z której trudno zrezygnować”.

Pomyśl o tym przez chwilę i zastanów się, co jesz. Czy przez większość dni dokonujesz podobnych wyborów żywieniowych lub powtarzasz konkretne wzorce zachowań związanych z odżywianiem? Dla większości z nas, w tym większości naszych klientów, odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak. W związku z tym praca nad polepszeniem odżywiania Twoich klientów polega w dużej mierze na pomocy w zmianie ich nawyków. Jak to zrobić? Zapoznaj się z kilkoma przydatnymi strategiami działania.

Nawyki żywieniowe – jak nakierować klientów na dobrą zmianę?

*

Poczucie autonomii

*

Autonomia to poczucie kontroli i mocy decydowania o sobie, które klient odczuwa w związku z własnymi decyzjami. Im bardziej klient czuje, że ma kontrolę i przy pomocy danej decyzji samodzielnie kształtuje swoje życie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że obrane działanie stanie się jego nowym nawykiem. Załóżmy, że trener miałby mieszkać z klientem przez tydzień i dokonywać za niego wszystkich wyborów żywieniowych. Czy jest prawdopodobne, aby klient miał poczucie podejmowania decyzji żywieniowych? Raczej nie. I odwrotnie – jaka część decyzji żywieniowych byłaby podejmowana przez klienta, gdyby trener jedynie doradzał klientowi? Pomoc w planowaniu dnia, propozycje opcji posiłków oraz zostawienie klientowi wyboru, co i kiedy będzie jadł z pewnością będzie bardziej skuteczne.

Istnieje kilka sposobów promowania i budowania niezależności klienta w zakresie jego nawyków żywieniowych.

1. BUDUJ RELACJĘ OPARTĄ NA ZAUFANIU: Klienci są bardziej skłonni przejmować odpowiedzialność za swoje decyzje, jeśli czują, że między nimi a trenerem istnieje wzajemny szacunek i pozytywna więź oparta na zaufaniu i uczciwości.

2. POZWÓL NA BŁĘDY: Częścią budowania poczucia autonomii podopiecznego jest pozwolenie mu na błędne decyzje i wybory. Każdy z nich jest okazją do nauki. Pozwalając na błędy pozwalasz podopiecznemu na samodzielne dojście do tego, co jest dla niego najlepsze.

3. NAJPIERW ROZPISKA, PÓŹNIEJ WOLNOŚĆ: Podczas gdy duża część autonomii opiera się na umożliwieniu klientom dokonywania wyborów, zadaniem trenera jest zapewnienie odpowiednich wskazówek dla tych decyzji. Kiedy klient zaczyna po raz pierwszy, zapewnij mu wąski wybór opcji, z których wszystkie są uważane za „dobre”. Po ustaleniu wzoru postępowania, pozwalaj podopiecznemu na więcej swobody.

Nawyki żywieniowe – jak nakierować klientów na dobrą zmianę?

*

Uświadamianie powiązań

*

Budowanie powiązań/skojarzeń, to sposób, w jaki klient czuje się połączony z wykonywanym zadaniem. Czy klient jest w pełni zaangażowany? Czy rozumie, dlaczego jego nawyki żywieniowe są ważne dla osiągnięcia celu końcowego, jakim jest piękna sylwetka lub lepszy stan zdrowia? A może Twoi podopieczni nie rozumieją znaczenia Twoich zaleceń i nie czują, że ich to dotyczy?

Aby wzmocnić poczucie powiązania z dobrym nawykami możesz zastosować poniższe sposoby. 

1. POWIĄŻ NAWYKI KLIENTA Z JEGO CHĘCIAMI I POTRZEBAMI: Twój Klient chce stracić 10% masy ciała, aby poprawić wskaźniki kardiometaboliczne? Pomóż mu dokładnie zrozumieć, jak odnoszą się do tego jego nawyki. Czy jego obecne przyzwyczajenia przybliżają go czy oddalają od tego celu? Co może zrobić, aby zbliżyć się do wymarzonej formy?

2. UMIEŚĆ GO W ŚRODOWISKU, KTÓRE WZMACNIA DOBRE NAWYKI : Cenimy i odzwierciedlamy to, co widzimy w naszym otoczeniu. Czy możesz pomóc klientowi zmienić środowisko żywieniowe, tak aby jego nawyki stały się bardziej powiązane z nim samym? Prawdopodobnie możesz pomóc zmienić podopiecznemu domowe środowisko żywieniowe. Doradź też zmianę miejsca, w którym robi zakupy spożywcze lub poleć inną drogę z pracy do domu (niech przejeżdża obok sklepów ze zdrową żywnością, a nie fast foodów).

3. DAJ PRZYKŁAD PRACUJĄC NAD WŁASNYMI NAWYKAMI: Zwyczaje ludzi odzwierciedlają te, które obserwują w swoim otoczeniu. Jednym ze sposobów, aby pomóc klientowi na stałe utożsamić się z nowymi, zdrowymi nawykami, jest praca nad "dobrymi" zachowaniami we własnym życiu!

*

Kompetencje

*

Kompetencja jest definiowana jako „umiejętność zrobienia czegoś z powodzeniem lub skutecznie”. Jest ona jednym z najbardziej krytycznych aspektów zmiany nawyków żywieniowych. Budowanie kompetencji w zakresie zmiany nawyków może być znacznie prostsze, niż myśli większość ludzi.

Jak pracować nad budowaniem kompetencji klienta?

1. EDUKACJA O POTRZEBACH ŻYWIENIOWYCH: Zapewnienie podstawowej wiedzy na temat bilansu kalorycznego, zapotrzebowania na makro- i mikroelementy oraz faktów i mitów na temat żywności może pomóc w stworzeniu podstaw wiedzy dla klientów. Elementarna wiedza prawdopodobnie zachęci ich do poszukiwania dalszych informacji o tym, jak obecne nawyki kształtują ich odżywianie i jakiego rodzaju zmiany potrzebują, aby wprowadzić nowe zwyczaje w swoim życiu.

2. KOMPETENCJE UMIEJĘTNOŚCI: Zmiana nawyków żywieniowych wymaga czegoś więcej niż tylko zrozumienia podstawowych pojęć naukowych o żywieniu. Wymaga ona również rozwoju umiejętności w świecie rzeczywistym. Umiejętności te obejmują przygotowywanie posiłków, robienie odpowiednich zakupów spożywczych (produkty wysokiej jakości) i odpowiednią selekcję posiłków z menu w restauracji.

3. KOMPETENCJE WPROWADZANIA NAWYKÓW: Istnieją skuteczniejsze sposoby na wypracowanie nawyków niż tylko „robienie czegoś i nadzieja na najlepsze”. Poniżej przedstawiamy kilka trików.

Nawyki żywieniowe – jak nakierować klientów na dobrą zmianę?

Małe kroki

Łatwiej jest zmienić drobne nawyki i w efekcie nabrać rozpędu we wprowadzaniu dalszych zmian, niż zacząć rewolucję od największego z niezdrowych zwyczajów. Załóżmy, że Twój klient próbuje ulepszyć swoją dietę, ale absolutnie kocha pić popołudniami napoje gazowane. Jest za to w stanie zrezygnować z codziennego śniadania w postaci kanapki typu fast food. W takim wypadku – na początku nie musi rezygnować z ulubionych napojów, zaleć natomiast zmianę rutyny śniadaniowej na pełnowartościowy posiłek w domu.

Kiedy w końcu zdecydujecie się na rezygnację z napojów gazowanych, nie musicie zaczynać od celu: „nie piję napojów gazowanych przez następne 3 miesiące!”. Zamiast tego zacznij od bardziej osiągalnego celu, takiego jak: „w tym tygodniu będziesz pił napoje gazowane tylko w poniedziałek, środę i piątek”. Następnie stopniowo zmniejszajcie liczbę spożywanych napojów gazowanych.

Pozytywne informacje zwrotne

Ludzie rozwijają się dzięki pozytywnemu wzmocnieniu, nawet jeśli pochodzi ono od nich samych. Przekaż klientowi pozytywną opinię i poproś go o powiedzenie jej samemu sobie. Twój podopieczny nauczy się doceniać siebie za ustanowienie nowego nawyku lub usunięcie starego.

Nasze odżywianie przesiąknięte jest nawykami. Najważniejsze dla poprawy diety podopiecznych jest wyeliminowanie niezdrowych przyzwyczajeń związanych ze spożywaniem żywności. Jednym z najlepszych sposobów pomagania klientom w zmianie wzorców jest pomaganie im w uzyskaniu poczucia niezależności poprzez budowanie relacji, zapewnianie odpowiedniego planu działania oraz umożliwianie klientom popełniania błędów i uczenia się.

Ważne jest również, aby pomóc im zrozumieć, w jaki sposób ich nawyki odnoszą się do ich celów i tego, co jest dla nich ważne w życiu. Budowanie więzi i utożsamienie tego z ich nawykami pomoże im zaszczepić w sobie pozytywne wzorce żywieniowe (i nie tylko!). Wreszcie, kompetencje są kluczowe, aby Twoi klienci byli w stanie wdrożyć pożądaną zmianę nawyków. Kompetencje można budować poprzez edukację – ucząc klientów umiejętności, a także pokazując im, jak najlepiej wdrażać nawyki w ich życiu codziennym.

Polecamy także:

Czysty sport, czysta suplementacja - nowe produkty Terranova

Czysty sport, czysta suplementacja – nowe produkty Terranova

x
Zapisz się do newslettera