X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Studio pilatesu, a może szkoła jogi? Pomysł na biznes

16 sie 2020
Źródło: materiały prasowe

Chęć zadbania nie tylko o ciało, ale również o umysł staje się coraz większym priorytetem w społeczeństwie. Stopniowo rosnąca świadomość ludzi jest również dobrym trendem biznesowym. Czy mimo nasyconego rynku zajęć Body & Mind kolejne studio to opłacalna inwestycja? Odpowiedź jest jednoznaczna: Tak.

Rynek branżowy jest mocno zróżnicowany. Widoczne są kluby premium oferujące wysoki standard obsługi, butikowe specjalizujące się w odpowiedniej dziedzinie, a także popularne "sieciówki", w których mamy do dyspozycji szeroki wachlarz zajęć. Coraz częściej pojawiają się także kameralne studia, cieszące się coraz większą popularnością. Takie lokale to głównie studio jogi, pilatesu czy szeroko rozumianych zajęć z zakresu Body & Mind.

W kilku krokach przedstawimy całą ścieżkę – w jaki sposób zostać właścicielem i dlaczego jest to opłacalne.

1. Założenie działalności i wkład początkowy

Pierwszym krokiem jest wniosek do CEiDG. Niezależnie od tego czy planujemy założyć spółkę cywilną, czy prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, wszystkie formalności muszą zostać spełnione. Istotne jest, aby wybrać odpowiedni kod PKD – w przypadku szkoły jogi PKD to 85.51.Z , natomiast dla studia pilates 93.13.Z.

Stworzenie takiego miejsca wiąże się z wydatkami jak wynajęcie lokalu, wyposażenie go, zakup konkretnego sprzętu czy wszelkiej maści opłaty stałe. W tym celu warto przygotować sobie wcześniej biznesplan, który nie tylko uwzględni wysokość potrzebnych środków, ale również spodziewany dochód czy wskaże ryzyko.

2. Wybór lokalu oraz wyposażenie

Miejsce, w którym planujemy otworzyć studio, bądź szkołę jest jedną z najistotniejszych kwestii. Poza weryfikacją kosztów najmu, warto zwrócić uwagę na możliwość przystosowania go do użytkowania, dojazd komunikacją miejską czy parking. Z reguły lokalizacja w ścisłym centrum jest najbardziej pożądana, jednak w tym wypadku spokojniejsze i zaciszne miejsce będzie dodatkowym atutem.

Do pełnego funkcjonowania potrzebne jest odpowiednie wyposażenie lokalu. Tu bardzo ważna jest jakość – ważne, aby sprzęt był wytrzymały i zapewniał odpowiedni komfort pracy. W przypadku szkoły jogi podstawowymi elementami są maty, klocki, paski, koce oraz bolstery. Dodatkowo ważnym elementem studia są lustra, aby uczestnicy mogli kontrolować swoje pozycje. Ciekawym dodatkiem mogą być olejki zapachowe, świece czy ozdoby, dzięki którym w pomieszczeniu stworzona będzie niepowtarzalna i relaksująca atmosfera. Natomiast wyposażenie studia pilatesu jest bardziej rozbudowane. Należy zaopatrzyć się w m.in. w reformery, krzesła, łuki, maty, beczki czy cadillaki. Wszystko zależy do tego jak duże i różnorodne miejsce planujemy stworzyć. Koszt jest zdecydowanie większy niż w przypadku szkoły jogi, jednak takich miejsc na mapie Polski jest niewiele, więc chętni na pewno się pojawią.

W obu przypadkach poza specjalistycznym wyposażeniem, niezbędne będzie również podstawowe urządzenie łazienki, szatni oraz recepcji.

3. Szkolenia, certyfikaty – czy są potrzebne?

Jeżeli planujemy jedynie być właścicielami studia, nie potrzebujemy kierunkowych kursów ani szkoleń. Ważne, aby kadra którą zarządzamy dysponowała odpowiednimi kwalifikacjami. Jeśli natomiast nie tylko chcemy posiadać biznes, ale również pracować z klientami, warto wcześniej rozeznać się w wymaganiach.

Aby zostać instruktorem pilatesu należy skończyć odpowiedni kurs. Ważne, aby przed jego wyborem sprawdzić czy podczas nauki korzystamy również ze sprzętu pilatesowego. Nie trzeba wyjeżdżać zagranicę, aby uzyskać wysoki poziom szkolenia. Warto jedynie zastanowić się, które ze szkoleń – kompleksowe czy podzielone na moduły – będzie najbardziej odpowiednie do przyswajania wiedzy.

W przypadku nauczyciela jogi proces jest dłuższy i bardziej kosztowny. Aby przystąpić do kursu należy mieć za sobą kilkuletnią praktykę, a wymagana liczba godzin jaką musimy odbyć na szkoleniu to 200. Popularne są kursy odbywane w Indiach, co wiąże się z większym wydatkiem, jednak z drugiej strony pozwala to zagłębić się w swojej pasji i uczyć się u źródła. Jednak tak jak w przypadku pilatesu – szkolenia w Polsce także zapewnią solidne przygotowanie.

Niezależnie od obranej drogi, warto wcześniej sprawdzić fora internetowe oraz rozeznać się w ofertach konkretnych szkół, aby była jak najbliższa naszym oczekiwaniom. Dla klientów bardzo ważne są kwalifikacje, umiejętności oraz wiedza posiadana przez prowadzącego.

4. Pozyskiwanie klientów

Lokal znaleziony, kadra również – dalszym krokiem jest pozyskanie bazy klientów. Poza standardowymi działaniami w social mediach czy założeniem własnej strony internetowej, warto spróbować też dodatkowych ścieżek, takich jak bezpłatne zajęcia pokazowe czy dni otwarte. W takich przypadkach dobrze jest też wprowadzić promocję na zakup karnetów.

Warto rozeznać się w potrzebach naszych grup docelowych oraz wykorzystać posiadaną lokalizację. Zajęcia na świeżym powietrzu lub w biurowcu w przypadku jogi lub konsultacje z fizjoterapeutą przy okazji wizyty w studiu pilatesu z pewnością będą dużą zaletą Twojego studia. Małe upominki otrzymywane przez klientów czy możliwość zakupu odpowiedniego sprzętu do domu również mogą pomóc w poszerzaniu grona podopiecznych.

Czy jest to biznes opłacalny? Oczywiście. Poza faktem rosnącej świadomości społeczeństwa, kameralne studio ma pewną przewagę. Zajęcia odbywają się w małych grupach, dzięki czemu każdy z uczestników będzie otoczony odpowiednią opieką i uwagą. Dodatkowo, często powstają wtedy społeczności wzajemnie wspierające się nie tylko podczas przebywania w budynku, ale także po zajęciach. Co więcej, obydwie formy zajęć odpowiednie są dla każdej grupy wiekowej, więc baza klientów jest w zasadzie nieograniczona. Daje to możliwość poznania ciekawych osób oraz rozwijania nie tylko swojej pasji, ale i osobowości.

Autor: Małgorzata Zalewska

Polecamy także:

Body & Mind, czyli równowaga ciała i umysłu

x
Zapisz się do newslettera