X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Jak zarabiać w dobie pandemii, jako trener personalny?

23 lut 2021
artykuł powstał we współpracy z ekspertem - Jakubem Żukiem

Każdy chyba zgodzi się ze twierdzeniem, że na pandemię każdy trener personalny czy instruktor w Polsce nie był gotowy, bardzo trudno było przewidzieć, że akurat wówczas będzie miało miejsce takie zdarzenie. W jednym momencie zamknięto siłownie, a mimo krótkiej przerwy w której działały, nie zdążyły one odetchnąć pełną piersią.

Natomiast sytuacja trwa już prawie rok i wymyślono już wiele instrumentów, które pozwalają sobie poradzić. Zawód trenera personalnego, mimo wszystko, wciąż jest świetnym pomysłem na siebie i pozwala godnie zarabiać, co potwierdza szereg przykładów w branży. Niezależnie od tego, jaki kryzys nas spotyka, schemat działania, który pozwala wypłynąć na szersze wody jest zgoła podobny.

Jako trener personalny masz wiele możliwości, które możesz wykorzystać i powinieneś poznać, podzielę się z Tobą dzisiaj poradami, z jakich narzędzi korzystać, oraz jak odpowiednio podejść do sytuacji, aby pracować efektywnie, spokojnie i koncentrować się na właściwych działaniach, dobrze przy tym zarabiając.

Na samym wstępie, zaznaczę tylko, że niezależnie od tego, czy jesteś początkującym trenerem personalnym, który pracował na etacie w klubie, lub myślisz o takiej pracy, czy też jesteś doświadczonym trenerem, który prowadzi swoją jednoosobową działalność, jest to stuprocentowy biznes i tak należy to postrzegać.

Trener personalny, jest marką osobistą, którą reprezentuje nawet poza siłownią.

Budujesz brand, tworzysz marketing, sprzedajesz i obsługujesz klientów, to Twój mały biznes, w którym zarządzasz sobą w czasie, dlatego też bardzo silnie zaznaczę aspekty charakterystyczne dla biznesu, których nie należy bagatelizować.

Dotknę najbardziej istotnych kwestii, które możesz potraktować, jako wskazówkę krok po kroku, w momencie gdy zaczynasz swoją przygodę z działaniami online, nie chcę, byś od początku poznawał skomplikowane lejki i modele skalowalne, ponieważ to nijak nie odnosi się do Twojej sytuacji.

Tego typu problemy i wchodzenie na wyższy poziom w biznesie, wymagają indywidualnej współpracy z ekspertami.

Zaczynajmy.

trener personalny

1. Odpowiednie nastawienie – jest niezwykle istotną składową sukcesu, zwłaszcza w obecnej sytuacji, najczęściej pomijaną, jeżeli chodzi o funkcjonowanie, jako trener personalny na rynku.

Dbamy rzecz jasna o wykształcenie, potrzebne nam kursy, wielu trenerów szkoli się także w aspekcie sprzedaży, natomiast niewielu zwraca uwagę na to, co tak naprawdę pozwala nam działać efektywnie.

Musisz uzmysłowić sobie, że niezależnie od panującej sytuacji, to Ty masz wpływ, na to, co dzieje się w Twoim biznesie trenerskim.

Dokładnie to, co sam myślisz o sobie, oraz o tym, co możesz zrobić, wpływa na emocje, którymi się kierujesz, a to one popychają nas do działań, które przynoszą konkretne wyniki.

Jeżeli nastawisz się na to, że sytuacja jest beznadziejna, a Ty bezradnie nie możesz nic zrobić, Twoje emocje i energia spadną, spowodują brak działań, a przez to brak wyniku.

Dlatego tak ważne jest, abyś otworzył głowę na nowe możliwości, które przedstawiam Ci w tej publikacji, nie myśląc nadmiernie nad tym, co na ten temat sądzisz, zwyczajnie przemyślał, zastosował i zmierzył efekty.

2. Wybierz ofertę na miarę obecnych czasów – to logiczne, że nie zaproponujesz w tej chwili klientowi treningu na siłowni, która jest zamknięta, ale to nie zamyka Ci drzwi możliwości.

Gdy zaczynasz, dobrze, byś uzmysłowił sobie, że model współpracy podopiecznego z trenerem w formie online, odnosi sukces na świecie już od dawna, a trenerzy w Stanach, czy w Arabii Saudyjskiej, traktują trening z klientem, jako usługę wysoce premium.

Oczywiście esencją naszej pracy, jest trening na sali, natomiast musisz od czegoś zacząć, jest to zrozumienie tego, że część klientów oczekuje od nas dzisiaj, byśmy pomogli im online, więc nie zostawiajmy ich samych i nie rezygnujmy z tego.

Oferta, którą warto dzisiaj zaproponować klientowi to:
a. Kompleksowa współpraca online, w której zawrzesz plan treningowy, żywieniowy, suplementacyjny, wsparcie w formie filmów i dodatkowych materiałów, a także konsultacji z Tobą.

Dobrze jest połączyć się w zespół i wzbogacić taki pakiet o wizytę z psychologiem, czy trenerem mentalnym, który w ramach współpracy do całości pakietu, będzie miał możliwość współpracy z Twoimi partnerami.

Wystarczy, że poszukasz osób z którymi taką współpracę możesz nawiązać.

Systematycznie budując markę i gromadząc wokół siebie społeczność, możesz wycenić taką współpracę na 200-400 złotych miesięcznie, nie chodzi o to, by mieć 100 podopiecznych, Tobie wystarczy 30, o których zadbasz na tyle, że zostaną z Tobą na dłużej.

b. E-book, to świetna forma przekazania wiedzy, jest to można powiedzieć mini-książka, która ma od 10 do 30 stron tekstu i grafik, a w której możesz przeprowadzić klienta przez jakiś problem krok po kroku.

Jest to z kolei sposób na to, by skalować swój biznes, bez udziału naszego czasu i sprzedawać raz stworzony produkt.

E-booka zależnie od roli, jaką pełni w Twoim biznesie, możesz wycenić na od 10 zł do nawet 90 zł, zależnie od ilości stron, oraz problemu który rozwiązujesz i przede wszystkim Twojej marki.

Przykładowy e-book, który możesz stworzyć dla klientów to: „Jak rozpocząć swoją przygodę z treningiem w 10 krokach”, gdzie przedstawisz etapy przygotowawcze do treningu samemu, ostatni z etapów, to może być na przykład zgłoszenie się do trenera personalnego, jako kolejny krok w rozwoju tej osoby.

c. Program online w formie video, to coraz popularniejsza forma produktu, którą tworzą trenerzy.

W dzisiejszych czasach, zarówno z powodu tego, iż ludzie częściej są w domach, tak i część jest zajęta, oczekują po prostu krótkich i efektywnych treningów, które spełnią ich cele.

Klienci uwielbiają dzisiaj tego typu programy, zazwyczaj składa się to z 10-50 filmów, zarówno z ćwiczeniami, jak i poradami oddechowymi, psychologicznymi, żywieniowymi, a nawet zahaczającymi o rozwój osobisty.

Zależnie od Twojej niszy, możesz takich programów stworzyć kilka i zarabiać z nich powtarzalnie.

Dla klientów, jak i dla Ciebie, jest to pełna wygoda, ponieważ cały proces ujęty jest na platformie, a jeżeli ktoś ma pytania, zawsze może Ci je zadać, lub rozszerzyć współpracę o konsultacje, lub trening indywidualny, sprawdzający raz w miesiącu.

Jest to również o wiele tańsza opcja, ponieważ przeciętnie, podopieczny musiałby zapłacić około 900 zł za pełny pakiet 8-12 treningów na sali, natomiast w programie ma do nich dostęp 24 godziny na dobę, w mniejszej cenie, jeśli przeliczymy to w czasie.

Tak utworzony produkt daje ramy wsparcia, a Tobie oszczędza czas, ponieważ w momencie, gdy 10 osób korzysta z Twojego programu, możesz po prostu odpocząć, lub zaplanować kolejne działania.

Optymalizujesz dzięki temu swoją pracę i budujesz markę.

Taki program możemy wycenić w różnym modelu:

- jednorazowa zapłata, jest przeważnie większa od 200 do 1000 złotych, klient wówczas ma dostęp do programu dożywotnio, wraz z materiałami.

- model subskrypcyjny, jest tańszy, natomiast płatny co miesiąc, na przykład 29 zł, ale z umową na rok, czyli sumarycznie, w skali roku, jeden podopieczny zapłaci Ci 348 zł, nie odczuwając tego w portfelu.

Program zacznij od pomysłu i platformy, którą znajdziesz, by móc umieścić tam filmy, możliwości masz wiele, istnieją gotowe rozwiązania, które pozwalają stworzyć taki program, natomiast możesz również zlecić dedykowaną Tobie stronę, wraz z miejscem na takie filmy.

3. Skupienie na marketingu - nigdy nie było tak istotne, niegdyś wystarczyło to, aby ogłosić się na kilku portalach, oraz poprosić o polecenia, niestety jest to już odległa przeszłość.

Konkurencja jest na tyle duża, że jeżeli chcemy naprawdę solidnie utrzymać się z bycia trenerem, musimy operować profesjonalnym marketingiem i nauczyć się go tworzyć na poziomie prostych reklam w social mediach, takich jak facebook, instagram, linkedin czy youtube, oraz lejków sprzedażowych, w prostych programach, takich jak na przykład GetResponse, które pozwalają nam na profesjonalne działania.

Jeżeli do tej pory w jakiś sposób bagatelizowałeś swoje działania promocyjne, to jest odpowiedni moment na to, by zainteresować się social mediami i pojęciem lejka marketingowego.

W skład działań, które powinieneś podjąć na początek, wchodzą:

- Stworzenie profilu klienta

- Dopasowanie do niego produktu

- Wypisanie 5 korzyści, które wnosi w życie klienta, oraz problemów, które rozwiązuje.

- Dobór mediów, na których wypromujesz produkt.

- Model komunikacji, jakim zwrócisz się w tych mediach.

- Model sprzedaży, który pozwoli przekuć zasięgi w konwersje, czyli po prostu zakup.

- Miara wyników, by kontrolować to, czy idziesz we właściwym kierunku.

4. Silniejsza marka wygra - doczekaliśmy wszyscy momentu, w którym na rynku fitness jest tak duża konkurencja, której przybywa z dnia na dzień, że właściwie już tylko i wyłącznie silna marka, będzie w stanie przebić się na tle konkurencji.

To wbrew pozorom nie ilość usług, wykonanych treningów testowych, czy miejsc w których się pojawimy, ale również w jaki sposób to zrobimy.

Silna marka trenera personalnego to taka, która odpowiada na potrzeby klientów, rozwiązuje problemy i dostarcza korzyści, jeśli chcesz sukcesywnie ją budować, musisz zwrócić uwagę na następujące elementy:

- Opinie, które dają Ci klienci, jeżeli jeszcze ich nie masz, zacznij od tego, by zadowoleni podopieczni chwalili się Tobą.

- Blog, to dzisiaj świetna forma wyrazu, ci którzy nie mogą Cię słuchać z uwagi na przykład na otoczenie, lub po prostu nie lubią, będą czytać artykuły.

- Podcast, to Twoje własne radio, w którym dzielisz się wiedzą, buduj swoją markę eksperta, poprzez prowadzenie podcastu.

- Dowody skuteczności, w postaci metamorfoz, czy rozmów z klientami, dają jasny sygnał, że mamy do czynienia z profesjonalistą.

- Wypowiedzi eksperckie, staraj się dzielić swoją wiedzą na łamach portali branżowych, w których klient może skorzystać z Twoich rozwiązań.

Nie masz tutaj ograniczeń, telewizja, radio, portale, internet, jeśli tam będziesz dzielić się swoją wiedzą, wygrasz.

- Nawiązuj współprace, z różnymi innymi ekspertami, dzięki czemu zauważy Cię ich społeczność, a to zaowocuje kolejnym zasięgiem.

- Klienci, również definiują markę, jeśli zaczniesz pracować z sportowcami, lub znanymi osobami, Twoja marka zyska.

5. Korzystaj z wiedzy bardziej doświadczonych - czyli osób, które specjalizują się w różnych segmentach biznesu trenerskiego, pomogą Ci oni wejść na szczyt po drabinie, uniknąć wielu błędów, zaoszczędzić nerwów i utorować własną drogę do sukcesu.

To przeważnie ludzie, którzy sami byli trenerami i zjedli zęby na tym biznesie, dlatego warto pytać ich o to, jak się promować, od czego zacząć, co warto robić, a czego nie warto.

Ekspertów poszukuj na portalach, lub w social mediach, gdzie dzielą się wiedzą, która działa, nie bój się pytać ludzi, oni chętnie Ci pomogą, natomiast muszę Cię również przestrzec.

W trudnych momentach mamy zupełnie inne emocje, łatwo przyciągnąć nas komunikatami, które dają suprocentową receptę na każdy problem, nie o to chodzi.

Ekspert branżowy ma Cię nakierować na konkretne rozwiązania, oraz wskazać odpowiedni mindset, natomiast to Twoja determinacja i logiczne myślenie są tutaj kluczowe do osiągnięcia efektu.

6. Dodatkowe źródła dochodu – pozwoli Ci to na dywersyfikację portfela, gdy dojdziesz do szklanego sufitu, z uwagi na wykonywanie maksymalnej ilości godzin na przykład treningów personalnych, lub nasycisz rynek swoimi e-bookami, czy programami.

Warto sięgnąć po dodatkowe źródła dochodu, spośród których wyróżniamy:

- Polecanie suplementów w zamian za procent od sprzedaży

- Polecanie akcesoriów sportowych i technologii, w zamian za procent od sprzedaży

- Trener personalny, który zacznie pracować dla Ciebie

- Gościnne występy w programach

- Pobieranie opłaty za wystąpienie w Twoim podcastcie, lub udzielenie na Twoim blogu

- Dochody z promocji firm na swoich social mediach, gdy masz wystarczające zasięgi

- Polecanie odzieży sportowej, w zamian za procent od sprzedaży

7. Własne studio treningowe – to marzenie wielu trenerów, a jednocześnie temat mrożący krew w żyłach na samą myśl, o szeregu procesów, które należy zrealizować, aby takie studio założyć.

Odpowiedź na to, jak założyć studio, można jednocześnie zawrzeć w jednym zdaniu, natomiast idąc od ogółu do szczegółu napisać na ten temat serię książek, z uwagi na to, iż temat jest rozległy, a biorąc pod uwagę, że nie musimy i nie możemy wiedzieć wszystkiego, wiąże się on właściwie z kilkoma pytaniami:

- W którym momencie warto otworzyć studio treningowe?

Otóż studio treningowe po prostu należy otworzyć, jeśli tego chcemy, rzecz jasna, gdy mamy bazę klientów która nam ufa, będzie nam łatwiej na samym początku, ale to nie załatwi większości problemów.

Dlatego, jeżeli myślisz o otworzeniu studia, to powiedzmy sobie w tym momencie szczerze – należy zwyczajnie podjąć decyzje o tym, że zaczynasz.

- Za co otworzyć studio treningowe, gdy nie mam kapitału?

Aspekt kapitału, jest tutaj kluczowy i jeżeli nie masz zgromadzonych swoich środków na taką inwestycję, to w pierwszym momencie oczywiście należy się zastanowić, dlaczego do tej pory nie udało Ci się ich zgromadzić.

W drugiej kolejności można sięgnąć po kapitał inwestorski, istnieje mnóstwo ludzi i funduszy, którzy chętnie inwestują kapitał, by go pomnażać, a jeżeli przedstawisz im dobry biznesplan, oraz swoje know-how, będą skłonni zainwestować w studio.

Musisz określić fundusz, który jest Ci potrzebny na otwarcie, a to wymaga gruntownej analizy i zależy w dużej mierze od sprzętu, który chcesz umieścić w studio.

Sam sprzęt EMS, jeśli chcesz takowy wprowadzić, to koszt w granicach od 50 do 80 tysięcy złotych, z możliwością wzięcia w leasing.

- Jakie kroki w pierwszej chwili należy podjąć, aby studio działało poprawnie?

To jeden z moich ulubionych punktów, ponieważ studiów treningowych do tej pory udało mi się utworzyć ponad 40, a jest to zawsze związane z podobnymi procesami.

Niezwykle ważny jest model, w którym zamierzamy działać i jest to bez wątpienia temat na osobny artykuł.

Jeżeli w tym momencie zaczynasz swoją przygodę ze studiem treningowym, to najlepiej nie zatrudniać od razu zespołu trenerów i szeregu specjalistów, ponieważ nie jest Cię stać na taką inwestycję.

Przede wszystkim:

- wybierz dobrą lokalizację, z optymalnym czynszem

- zaplanuj dokładnie, w jaki sposób będzie działał Twój biznes

- w jaki sposób się wypromujesz

- przygotuj wszystkie dokumenty

- zadbaj o czystość i sterylność lokalu

- dobierz odpowiedni sprzęt

- zaplanuj układ pomieszczeń

- zakup odpowiednie meble

- stwórz atrakcyjną ofertę

- zaplanuj pierwszą kampanię promocyjną otwarta

- dostosuj lokal

- zaprojektuj obsługę klienta swoim studio

- wybierz CRM, który pozwoli Ci w łatwy sposób zarządzać studiem

- zadbaj o ochronę w studio, oraz alarm

To są kwestie, które musisz brać pod uwagę, natomiast jest ich o wiele więcej i z pewnością to odpowiedni temat na osobną publikację.

Przedstawiłem Ci wartościowe narzędzia, których możesz użyć do tego, by zarabiać więcej w pandemii, lecz niezależnie od tego, jaki kryzys Cię spotka, pamiętaj, że liczy się Twoja motywacja, determinacja i nastawienie, wówczas użyjesz odpowiednich narzędzi i zadowolisz klienta, który przede wszystkim oczekuje bezpieczeństwa i bycia we właściwych rękach.

Nie zapominaj o tym, że to Twój biznes powinien pracować dla Ciebie, a nie Ty dla niego, a będzie tak wyłącznie wtedy, gdy zaplanujesz wszystkie kroki, które należy podjąć i skupisz się na celu, oraz instrumentach jego realizacji.

 

Polecamy także:

Benefit Systems notuje straty i liczy na szybkie otwarcie branży

x
Zapisz się do newslettera