X
X
Menu główne
Menu kategorii
facebook

Praca jako trener. Jak zorganizować czas?

14 kw. 2021
Źródło: art eksperta - J. Żuk

Żyjemy w czasach, w których często możemy usłyszeć od innych, że nie mają czasu, co więcej sami tego doświadczamy, tracąc często balans między pracą, a życiem prywatnym. Praca jako trener również ma swoją specyfikę i wymaga właściwego podejścia.

W rzeczywistości należałoby jednak powiedzieć, że nie mamy czasu na rzeczy właściwe, ponieważ zajmujemy się aktywnościami, które są mało ważne, ale nie powodują uczucia dyskomfortu, nie są tak nieprzyjemne, jak to co faktycznie musimy zrobić.

Większość osób zaniedbuje swoje obowiązki, wkrada się prokrastynacja, zwłaszcza zdarza się to początkującym trenerom, co skutkuje późniejszymi konsekwencjami.

Określając sobie cel swoich działań w biznesie, obieramy często formę konkretnej kwoty finansowej, ilości klientów, czy innych celów związanych z dodatnim saldem na koncie.

Od momentu w którym jesteśmy teraz, do efektu końcowego, dzieli nas droga, którą musimy pokonać. Zajmuje ona kombinację czasu, wysiłku i szczęścia.

Czas, który wygospodarujemy na pracę jest kluczowy, by osiągać wyniki na tyle przybliżające do celu i satysfakcjonujące, by móc poświęcić czas na inne sfery życia.

To wiedza determinuje jakość czasu, który pokładamy w pracy, ponieważ brak umiejętności biznesowych, uniemożliwi wykonanie celu, dzięki wiedzy wykonamy pewne rzeczy szybciej, a przede wszystkim mądrzej.

Przykładem jest tutaj strategia marketingowa, bez niej będziemy podejmować masę działań, co do których nie mamy pewności powodzenia. Natomiast robiąc to profesjonalnie, wiemy co dokładnie wykonać, jak i kiedy, co przyspiesza cały proces.

Jeszcze wyższym poziomem jest zlecenie tego innym, na przykład agencji marketingowej. Wówczas nasz zakres kompetencji ogranicza się do umiejętności zatrudniania i nadzorowania. Można poświęcić na to maksymalnie 4 godziny w tygodniu, zamiast 20 godzin.

Sposobów organizacji czasu jest bardzo wiele, natomiast często mają teoretyczny charakter, przez co nie sprawdzają się w praktyce.

Rozwiązanie jest o wiele prostsze, niż nam się wydaje.

1. Podziel swój dzień na sfery życia.

To bardzo pomocne narzędzie, które pozwoli nam określić nam, po pierwsze ile czasu chcemy i rzeczywiście możemy poświęcić na pracę, po drugie uniemożliwi nam zaniedbania prywatnych sfer, które są kluczowe do szczęścia.

Gdy zaniedbamy znacznie te sfery, praca przestanie być przyjemnością, a my stracimy siłę i motywację, aby przeć do przodu i osiągać kolejne sukcesy.

Przedstawię Ci teraz główne sfery życia, do każdej z nich przypisz ilość godzin dziennie, jaką na nią poświęcisz.

W życiu wyróżniamy przede wszystkim:

A. Sferę społeczną – to czas przede wszystkim na kontakty z rodziną, znajomymi, ludźmi w naszym otoczeniu.

Jako istoty społeczne, lubimy spędzać czas z innymi i ten czas jest potrzebny, pamiętaj tylko, by kontrolować ilość godzin, ponieważ spędzając codziennie 6 godzin na spotkaniach towarzyskich, niestety nie będziesz w stanie osiągnąć satysfakcjonujących wyników, przynajmniej nie na początkowym etapie.

Pamiętaj, że nie wliczają się tutaj spotkania biznesowe, to zupełnie inna sfera życia.

B. Sferę kariery – to właśnie czas w którym pracujesz, mamy tutaj na myśli wszystkie aktywności zawodowe, takie jak praca nad strategią, obsługa klientów, tworzenie reklam, sprzedaż, zarządzanie pracownikami, kontakty biznesowe, spotkania.

Jeśli masz własną działalność, lub możliwość ustalania własnego grafiku, zaplanuj ile dokładnie chcesz pracować tak, by zamiast siedzieć w pracy po godzinach, spędzić go z rodziną, lub z samym sobą.

Z racji tego, iż w pracy zarabiamy pieniądze, bierzemy tutaj pod uwagę również sferę finansów.

C. Sferę rozwoju – w ciągu dnia oprócz innych aktywności, musimy mieć zarezerwowany czas na przemyślaną edukację i rozwój.

Nie wolno pod żadnym pozorem zaniedbywać nauki, ponieważ popadniemy wówczas w rutynę i zostaniemy w miejscu, a w konsekwencji się cofniemy.

Formy edukacyjne takie jak książki, kursy, szkolenia, konsultacje z ekspertem, audiobooki to ważny czas.

D. Sferę relaksu – to część dnia, której każdy z nas potrzebuje.

Pamiętajmy, że my, jako ludzie, naturalnie dążymy do oszczędzania naszej energii i i tak jesteśmy ukształtowani, dlatego nie kontrolując czasu, możemy popaść w nadmierną gloryfikację relaksu.

Każdy ma inny sposób na relaks, natomiast jest to czas, w który wliczymy działania kreatywne, duchowe, oraz wszelki czas dla siebie.

E. Sferę codzienną – zapewne tego od samego początku artykułu brakowało tym, którzy myślą, że są najbardziej zajęci.

Natomiast muszę rozczarować takie osoby, ponieważ sfera codzienna wcale nie musi zajmować całego dnia, to od nas zależy na jakie życie się godzimy i jak ją spędzamy.

Często ludzie poświęcają zbyt wiele czasu na oglądanie telewizji, czytanie gazet, które nie wnoszą niczego do ich życia, czy na inne bezwartościowe aktywności.

W rzeczywistości sfera codzienna to czas na zadbanie o zdrowie, zjedzenie posiłku, wykonanie podstawowych obowiązków domowych, oraz sen.

To już wszystkie sfery, z których możesz złożyć swój plan dnia, to najprostszy sposób, aby uniknąć marnotrawienia najcenniejszego zasobu, jaki mamy, czyli właśnie czasu.

Jak widzisz nie ma tutaj ani chwili na przeglądanie śmiesznych filmików z kotami, czy dyskutowanie godzinami o polityce z sąsiadem, co kompletnie nic nie wniesie w perspektywie Twojej pracy.

Taki artykuł jak ten, traktuj jako czas rozwoju, który w pełni powinieneś wykorzystywać dla siebie.

2. Poświęć czas na stworzenie bardzo dokładnej strategii.

To najczęściej bagatelizowany punkt, który jest jednocześnie kluczowy do tego, by praca zajmowała nam mniej czasu i dawała przyjemność.

Proces tworzenia strategii, jest często przedstawiany jako szalenie trudny i drobiazgowy, lecz praktyka nakazuje; „zrób jeden mały krok do przodu, będzie on dużo lepszy, niż stanie w miejscu” .

Idąc w myśl tej maksymy, proponuję Ci stworzyć strategię w formie procesu, który podzielimy na:

a. Miejsce w którym jesteś, określenie warunków, wiedzy, samopoczucia, stanu konta.

b. Miejsca, w którym chcesz być, to wszystkie zmiany, które nastąpią odnośnie stanu początkowego.
Ilość klientów, stan konta, oraz wszystkie inne czynniki ważne dla Ciebie z punktu widzenia Twojej firmy.

c. Drogę, którą musisz przebyć, jednym słowem aktywności jakie musisz wykonać.
Jedni lubią tworzyć listy „to do”, czyli czynności do zrobienia, a inni ogólne zarysy tego, co ma się wydarzyć.

Proponuję Ci zrobić, jak najbardziej drobiazgowy plan działania, przemyślając dokładnie wszystkie czynności.

Gdy już stworzysz listę do zrobienia, która krok po kroku doprowadzi Cię do celu, podziel ją na daty.

Do każdej czynności przypisz datę wykonania i poszereguj je chronologicznie.

Bardzo dokładnie przemyśl każdy krok. Jeśli pojawią się jakieś wątpliwości, czy braki wiedzy, to wskazówka dla Ciebie, by zacząć jej szukać. To świetnie Cię ukierunkuje na działanie.

Praca jako trener - przykładowa, prosta strategia:

I. Cel – 5 klientów w przyszłym miesiącu.

II. Czego potrzebuję – marketingu, lub zdobycia tej umiejętności by dotrzeć do szerszego grona, porozmawiać z minimum 50 potencjalnymi klientami.

III. Lista ogólnego zarysu czynności:

- Poprawić ofertę

- Zrobić sesję zdjęciową

- Skonfigurować odpowiednio profile w mediach społecznościowych

- Opracować plan marketingowy

- Przygotować profil klienta

- Wypisać miejsca w których będę się promować

- Przygotować zestawy kampanii, kreacje reklamowe

- Skonsultować swój plan z ekspertem

- Wprowadzić wszystkie poprawki

- Rozpocząć przygotowanie promocji

Pamiętaj, że ta lista czynności dotyczy tylko pozyskania tych 5 klientów. Nie jest to jedyny punkt strategii, a właściwie jej wycinek.
Natomiast jak widzisz to nic skomplikowanego. Chodzi tutaj głównie o cel, który chcesz osiągnąć. Strategia nie musi wyglądać atrakcyjnie, ona ma działać, ma przynieść zamierzony efekt.

W rzeczywistości ta lista będzie o wiele dłuższa, ponieważ nie będzie dotyczyć tylko obszaru marketingu, a na przykład usprawnienia procesu sprzedaży, potencjalnego zatrudnienia, czy też uszeregowanie bałaganu w papierach.

3. Rozpisz 3 priorytetowe czynności w każdym dniu.

Może być tak, że po rozpisaniu strategii, będziesz miał w przedziale dziennym, nawet 15 czynności do wykonania.

Bardzo dobrze, że wiesz, że musisz je wykonać, ale w rzeczywistości 90% z nich nie wniesie realnej wartości do Twojego biznesu.

Najczęściej jest tak, że z całej listy, jedynie 2-3 czynności, są naprawdę ważne i należy je pilnie wykonać.

Popatrz na swoją listę zadań w kategorii:

- Czy zmieni to coś w moim biznesie?

- W jaki sposób przybliży mnie do celu?

- Czy jest coś ważniejszego od tej konkretnej czynności, np. nr. 4

- Jakie 3 czynności nie mogą poczekać

To właśnie na tych trzech priorytetach musisz się skupić.

Wykonaj je jak najbardziej starannie i nie próbuj realizować przepełnionej listy zadań.

Jeśli zdążysz wykonać czynność 4, 5, 6 i więcej to super, ale nie fiksuj się na tym. Rób to minimum, które daje Ci maximum.

4. Mierz czas czynności.

Dzisiaj już nie wyobrażam sobie pracy, bez techniki pomodoro.

Nie pozwól sobie na to, by zagubić się w czasie. Jeżeli chcesz poświęcić 1 godzinę na zaplanowanie swojej strategii, to włącz minutnik na 60 minut i pilnuj tego czasu, a następnie zrób sobie 10 minutową przerwę.

Jeśli Twój dzień jest złożony z 8 godzin pracy, z czego 4 godziny to treningi personalne, to pozostałe 4 godziny musisz precyzyjnie zmierzyć.

Jeżeli masz listę czynności, która wygląda na przykład w ten sposób:

A. Nagrać zaplanowany LIVE.

B. Zrealizować 4 bezpłatne konsultacje 15 minutowe.

C. Zlecić prace graficzne i copywriterskie.

D. Odbyć rozmowę z prezesem partnerskiej spółki.

To jesteś w stanie w tej chwili przewidzieć, ile czasu zajmie Ci każda z tych czynności.

Jak widzisz wszystkie są niezmiernie ważne, ponieważ obiecany live nie może czekać, bezpłatne konsultacje mogą przynieść klientów, zlecenie prac również jest istotne, a spotkanie z prezesem może okazać się najważniejsze z całej listy.

Kluczem tutaj jest pilnowanie tego, ile trwa dana czynność.

W tym przypadku:

A. Live może potrwać 25 minut

B. Konsultacje trwają 60 minut.

C. Zlecenie prac graficznych i copywriterskich to 25 minut.

D. Spotkanie z prezesem jest niezmiernie ważne, więc rezerwujemy na to 100 minut.

E. Przerwa stanowi tutaj 30 minut.

W ten sposób właśnie, mierząc czas tego co wykonujesz, możesz spiąć w 4 godzinnym bloku, wykonując to, co jest naprawdę ważne dla Twojego biznesu.

5. Nie czekaj na wenę, czy motywację – one nie przyjdą.

Siła do działania jest w Tobie. Jeśli chcesz napisać książkę, czy przygotować sekwencję treści, nie możesz czekać na nagły spływ informacji z nieba.

Wszystko co potrzebne jest w Tobie, a to co Ci przeszkadza to brak skupienia. Powoduje to niechęć i uniemożliwia zrealizowanie danej czynności.

Przypomnij sobie po co tu jesteś, w jakim celu realizujesz dany cel i nie pozwól, by cokolwiek Cię zatrzymało.

Trzymaj się obranego kursu i dbaj o to, by szczegółowo realizować swój plan, krok po kroku.

6. Wyłącz powiadomienia.

Jeżeli chcesz pracować naprawdę efektywnie i nie tracić czasu, wybijając się z rytmu, wyłącz wszystkie powiadomienia.

Gdy pracuję, moje telefony milczą, a wszystkie social media są wyłączone, to sprawia, że osiągam maksymalną efektywność.

7. Realizuj tylko jedną rzecz w danym momencie.

To istotny punkt całej pracy, nie pozwól sobie na rozproszenie. Nie próbuj uzupełniać tabelki, jednocześnie rozmawiając z kimś obok, to nigdy nie będzie wydajna praca.

8. Nie przesadzaj.

Absolutnie nie chodzi o to, by fiksować się na tym, by za wszelką cenę wszystko zrealizować.

Bądź każdego dnia o krok do przodu, a osiągniesz sukces.

Efektywna praca i szczęśliwe życie to w dużej mierze kwestia wypracowania zdrowych nawyków na co dzień.

Ułatwiaj sobie swoją rzeczywistość, firma jest dla Ciebie, nie Ty dla niej,. Jedyny stres jaki powinieneś czuć to ten, który mobilizuje i pozwala z uśmiechem pokonywać wyznania.

Gdy wkrada się przemęczenie, złość, a Ty realizujesz w pośpiechu kolejne zadania, odpuść proszę, ponieważ gra nie jest warta świeczki.

Doceniajmy to co, mamy wokół siebie, a swoje cele zawodowe traktujmy, jako narzędzia, które mają dawać nam korzyści.

Przeczytaj także

x
Zapisz się do newslettera